تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

همانطور که در نمودار مشاهده می کنید در حال حاضر قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطح ۲۳٫۶ درصدی فیبوناچی موج اصلاحی سوم برخورد کرده و مقداری از مومنتوم خود را از دست داده است و فعلا ما در موج نزولی c قرار داریم و ممکن است قیمت حمایتی را در نزدیکی ۱۰۶٫۹۳ برای خود ایجاد کرده باشد. به هر حال تایید روند صعودی زمانی ممکن است که قیمت از سح ۱۰۸٫۸۳ فراتر رود و مقاومت قدرتمند ۱۰۹٫۱۷ را درهم بشکند.

در غیر این صورت ممکن است روند افزایشی در همان سطح ۱۰۸٫۸۳ پایان پذیرفته باشد و موجی نزولی c شدت بیشتری به خود بگیرد (معمولا موج سوم با شتاب و سرعت بیشتری نیز همراه است) و البته برای تایید این نزول ابتدا نیاز است که قیمت به زیر سطح ۱۰۶٫۸۰ ( پایین ترین سطح روز گذشته) سقوط کند.

در نمودار زیر کاملا به وضوح مشخص است که این سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۱۲٫۲۴ ( بالاترین سطح روز ۲۸ اوت) شروع شده است و با در نظر گرفتن طول موج قبلی a حتی احتمال این وجود دارد که موج نزولی c به سوی سطح ۱۰۳٫۸۷ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) برسد که این بستگی به شکست سطح ۱۰۵٫۷۶ دارد.

برای امروز حمایت نه چندان قدرتمند در سطح ۱۰۶٫۹۳ دیده می شود که بعید به نظر می رسد بتواند به عنوان سد قوی در برابر ریزش قیمت عمل کند . با این حال چنانچه این سطح شکسته شود راه را برای کاهش به سطح ۱۰۵٫۷۶ هموار می سازد.

برای امیدواری به حرکت صعودی نیز همانطور که عرض کردم لازم است قیمت سطح ۱۰۸٫۸۳ را بشکند و از سد مقاومت ۱۰۹٫۱۷ عبور کند که این بستگی به تشدید تنش در سوریه دارد و فعلا مقداری از این تنش ها کاسته شده است و تا زمانیکه قیمت در زیر سطوح ۱۰۸٫۸۳ و ۱۰۹٫۱۷ قرار دارد ممکن است در این قیمت ها فروشندگان بر خریداران غلبه کرده و اصلاحی در قیمت به سطح ۱۰۵٫۷۶ دلار/بشکه اتفاق بیافتد که در نمودار زیر در موج نزولی c مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در پایین نمودار قیمت نفت برنت دریای شمال را میتوان مشاهده کرد که قیمت در سه موج الیوت پیشروی کرده و موج b در سطح ۱۱۶٫۰۹ دلار/بشکه تمام شده و در حال حاضر در حال شروع موج نزولی c می باشد و به احتمال زیاد امروز قیمت آن به سوی سطح ۱۱۳٫۶۹ کاهش خواهد یافت که این هدف را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید می کنند مگر آنکه بتواند از سطح مقاومت ۱۱۶٫۰۹ عبور کند که آن وقت می بایست در سناریوی کاهشی تجدید نظر کرد.

از نظر تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت به باور ما هنوز حرکت اصلاحی آغاز شده از سطح ۱۱۷٫۳۷ ( بالاترین سطح روز ۲۸ اوت) تکمیل نشده است و همانطور که مشاهده می شود این حرکت در سه موج a , b , c شکل گرفته است و  هم اکنون ما در موج نزولی c هستیم.

بر اساس محاسبات ما در صورت پیشروی بیشتر قیمت نفت برنت در این موج c می تواند حتی به زیر سطح ۱۱۲٫۲۰ ( کف موج a) برسد اما قبل از آن با حمایتها و موانع زیادی روبرو است.

بررسی سطوح فیبوناچی از افزایش ۱۱۲٫۲۰ به ۱۱۶٫۰۹ نشان می دهد که هدف اولیه بر روی سطح حمایت ۱۱۴٫۶۰ ( خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) می باشد و نزول قیمت به زیر سطح ۱۱۴٫۴۰ موجب تایید شکست سطح ۱۱۴٫۶۰ می شود که می تواند هدف نزولی بعدی یعنی سطح ۱۱۳٫۶۹  ( بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) را نمایان سازد .

در حرکت صعودی نیز تنها نفوذ قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۱۶٫۰۹ دلار/بشکه موجب نقض سناریوی نزولی می شود و روند نزولی را به صعودی تغییر خواهد داد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت