گزارش امروز اشتغال آمریکا تعیین کننده جهت حرکت اونس طلا 

خب دیروز همانطور که انتظار داشتیم با تثبیت قیمت جهانی اونس طلا در زیر سطح مقاومت ۱۴۰۲ با فشارهای نزولی مواجه شد و تا نرخهای پایین دو هفته گذشته یعنی ۱۳۶۴ کاهش یافت. برای امروز تمامی توجهات بازار به اعلام آمارهای اشتغال ماهانه ایالات متحده (NFP) معطوف شده است.

این آمار ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و در صورت اعلام مثبت، می تواند منجر به افزایش خوشبینی ها نسبت به ادامه روند بهبود رشد اقتصاد آمریکا گردد.

پیش بینی بازار از تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه اوت رقمی در حدود ۱۸۰۰۰۰+ است و از آنجاییکه اعلام مثبت تعداد اشتغال در آمریکا موجب بهبود تمایلات سرمایه گذاران و اعتماد بیشتر به ادامه روند بهبود رشد اقتصادی آمریکا خواهد شد، امروز بازار به دقت به آن توجه خواهد داشت.

اکنون، گزارش امروز اشتغال ایالات متحده امریکا، نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کند و می تواند تا حد زیادی پیش بینی بازار را برای تصمیم جلسه آتی بانک مرکزی آمریکا (FOMC ) در روز ۱۸ سپتامبر را معین کند.

 باید گفت گزارش اشتغال امروز که برای ماه اوت منتشر خواهد شد، از چند جهت حایز اهمیت است:

۱- برنانکی، رئیس بانک فدرال رزرو، قبلا در گزارش نیم سال اول به کمیته اقتصادی سنای آمریکا صراحتاً از بهبود رشد اقتصادی سخن گفت و بدین منظور به توقف برنامه خرید اوراق قرضه این کشور که نزدیک به پنج سال است مرتباً افزایش می یابد، اشاره کرد.

۲- تولید ناخالص داخلی آمریکا و به عبارتی مهمترین شاخص اندازه گیری رشد اقتصادی در اولین گزارش سه ماهه دوم افزایش یافته و شاخص های دیگر اقتصادی آمریکا همچنان قوی و مثبت اعلام می شوند و این گزارشها، انتظارات بازار را از پیش بینی تصمیم بانک فدرال برای توقف خرید اوراق قرضه در روز ۱۸ سپتامبر بیشتر کرده است.

در هر صورت برای امروز افزایش میزان اشتغال ، به رشد اقتصادی تعبیر خواهد شد و این امر به توقف محرکهای پولی و کاهش خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا تفسیر می شود که می تواند موجب فشارهای نزولی اونس طلا گردد و این در حالی است که کاهش میزان اشتغال ، اطمینان اخیر بازار را از توقف محرکهای پولی کمتر خواهد کرد و باعث احیای قیمت می گردد.

همانطور که در نمودار زیر در تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا مشاهده می کنید در حرکت نزولی سطح حمایت بر روی نرخ ۱۳۶۴ قرار دارد و چنانچه امروز شکسته شود فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش با هدفهای ۱۳۵۷ و ۱۳۵۲ تلقی شود. سطوح مقاومت نیز بر روی سطوح ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶ قرار دارند.

بنابراین برای امروز چنانچه آمار اشتغال آمریکا بالاتر از حد پیش بینی ها (۱۸۰۰۰۰+) اعلام شود می توان کاهش اونس طلا را تا حدود منطقه ۱۳۵۷ و ۱۳۵۲ و حتی پایین تر پیش بینی کرد، اما اگر کمتر از حد انتظارات باشد، حرکت اصلاحی آغاز خواهد شد اما سطوح مقاومت به ترتیب در منطقه ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶ و ۱۳۹۰ الی ۱۴۰۱ قرار دارند. بهتر است تا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا