تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

بی شک مهمترین خبر امروز در بازار جهانی نفت ، اعلام آمار اشتغال ماهیانه آمریکا (NFP) است که انتظار می رود نسبت به ماه گذشته خود از افزایش قابل توجهی برخوردار باشد. واکنش بازار قبل از اعلام این خبر، حرکت خنثی قیمت نفت خام سبک آمریکا بین منطقه ۱۰۶٫۹۳ و ۱۰۸٫۸۳ دلار/بشکه بوده است و برای امروز می بایست حتما یکی از این سطوح شکسته شود تا جهت قیمت مشخص گردد.

همانطور که در نمودار زیر می بینید این روند خنثی بین بالاترین سطح روز ۳ سپتامبر و خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج c تشکیل شده است که این موج c در واقع سومین موج از حرکت اصلاحی آغاز شده از سطح ۱۱۲٫۲۴ ( بالاترین سطح روز ۲۸ اوت) می باشد.

در هر صورت اکنون زمان حساسی برای قیمت نفت است و هر چند در سطوح فعلی از ورود به پوزیشن جدید خودداری می کنیم اما نوسانات امروز پس از گزارش اشتغال آمریکا که ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر می شود می تواند مشخص کننده جریان اصلی قیمت باشد.

شکسته شدن سطح مقاومت ۱۰۸٫۸۳ می تواند منجر به تشکیل حرکت افزایشی قدرتمندی در موج افزایشی b گردد و قیمت را تا حدود سطح ۱۱۰٫۳۴ ( بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از کاهش ۱۱۲٫۲۴ به ۱۰۴٫۲۱) افزایش دهد.

این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۱۰۶٫۹۳ موجب کاهش قیمت در موج c به سوی سطح ۱۰۵٫۷۶ ( بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) می شود. بدین ترتیب امروز ترجیح می دهیم در صورت شکست یکی از سطوح ۱۰۸٫۸۳ یا ۱۰۶٫۹۳ اقدام به ورود در پوزیشن خرید یا فروش نماییم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در نمودار هفتگی نفت برنت دریای شمال میتوان مشاهده کرد که قیمت آن با حمایت ۱۱۴٫۶۰ دلار/بشکه مواجه است و چنانچه بتواند از این سطح عبور کند می تواند تا حدود ۱۱۳٫۶۹ کاهش یابد.

چنین به نظر می رسد که حرکت کاهشی که از سطح ۱۱۷٫۳۴ ( بالاترین سطح روز ۲۸ اوت) شروع شده هنوز تکمیل نشده است زیرا این حرکت در سه موج شکل گرفته است که موج سوم یعنی موج c می تواند حداقل تا سطح ۱۱۲٫۲۰ ( پایین ترین سطح روز ۲ سپتامبر) کاهش یابد که این منطقه کف قیمت در موج a می باشد.

تحلیل سطوح فیبوناچی از افزایش ۱۱۲٫۲۰ ( پایین ترین سطح روز ۲ سپتامبر) به بالاترین سطح روز چهارشنبه یعنی سطح ۱۱۶٫۰۹ نشان می دهد که کف قیمت در حدود سطح حمایت ۱۱۴٫۶۰ ( خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) تشکیل شده است  .

برای تایید شکست این سطح می بایست قیمت حتما به زیر سطح ۱۱۴٫۲۹ برسد که نسبت به شکست سطح حمایت ۱۱۴٫۶۰ مطمئن شویم. در حرکت صعودی نفوذ قیمت به بالای ۱۱۶٫۰۹ موجب افزایش به سوی ۱۱۷٫۳۴ دلار/بشکه می شود.

 نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت