تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

هیچ چیز در بازار های مالی بی دلیل نیست و افزایش قیمتهای جهانی طلا و نقره در معاملات روز جمعه نیز دلایل محکمی داشته که در این مقاله تا حدودی به این مسئله خواهیم پرداخت.

قیمت تمامی کالاهایی که در بازار های مالی داد و ستد می شوند متاثر از دو پارامتر عرضه و تقاضا هستند که طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست و با بالا رفتن تقاضا برای این فلز گرانبها و یا کاهش عرضه نمودار قیمت طلا بسمت بالا متمایل می شود.

در سال های گذشته نیز جهان به نوعی دستخوش حوادث نسبتا ناگواری در منطقه خاورمیانه بوده که این مسئله یک از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت طلا میباشد.

حوادث ۱۱ سپتامبر در آمریکا , فعالیتهای القاعده در گوشه و کنار جهان , تنشهای موجود میان اسرائیل و فلسطین, حمله نظامی آمریکا به عراق و افغانستان , ادامه نا آرامی ها در عراق , دستیابی کره شمالی به سلاح هسته ای و اخیرا نیز ترس سرمایه داران از بالا گرفتن تنش بین آمریکا و سوریه همگی از دلایلی بوده که چه سرمایه داران محلی و خرد و چه تاجرانی که در حد و اندازه های جهانی دست به خرید و فروش می زنند و حتی بانکهای مرکزی کشورهای مختلف را متقاعد کرده تا قسمتی از ثروت خود را به طلا تبدیل کنند تا در صورت بروز بحران همه چیز را از دست نداده باشند.

حتی در سطوح پایین هم این مسئله قابل رویت است و نیازی به داشتن دانش بالای اقتصادی برای درک این مسئله نیست .به عنوان مثال در ابتدای جنگ عراق مردم این کشور به سمت طلا فروشی ها هجوم آوردند و از ترس روزهای وخیم تر مایل بودند تا پس انداز های خود را به طلا تبدیل کنند.

 در حال حاضر مهمترین عواملی که باعث بالا رفتن تقاضا و به تبع آن افزایش ارزش طلا می شوند آمار ضعیف روز جمعه اشتغال آمریکا و افزایش بی ثباتی و نا امنی در جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه و البته در سوریه است.  

پس از آنکه در این یکی دو هفته گذشته با عملی نشدن حمله نظامی غرب به سوریه، آرامش نسبی تا حدودی به بازار بازگشته بود اما با دور جدید نگرانی ها از احتمال حمله آمریکا به سوریه و ایجاد شرایط عدم ثبات امنیتی در منطقه خاورمیانه، همین محرک کافی است تا روند حرکت بازار جهانی طلا دوباره نیز تحت شعاع قرار گیرد و تاجران این عرصه می دانند که خبر های مربوط به جنگ شورش و نا آرامی های منطقه خاورمیانه تاثیر شدیدی بر قیمت جهانی طلا می گذارد و اگر چه این اتفاقات کام ما را تلخ می کند اما به مذاق طلا خوش می آید و این فلز گرانبها را گران بها تر می کند.

گزارشها از آخرین تحولات مربوط به سوریه نشان می دهد، طرح حمله محدود آمریکا به سوریه در اولین قدم هفته گذشته در مجلس سنا به تصویب رسیده و برای تصویب نهایی این هفته به کنگره آمریکا ارسال خواهد شد تا تصمیم نهایی اتخاذ شود. از این رو در صورتیکه کنگره آمریکا با طرح اوباما برای حمله نظامی به سوریه موافقت کند، طلا به سطوح بالای سه ماهه گذشته (۱۴۳۳) صعود خواهد کرد.

برای امروز در نمودار زیر نیز مشخص است که قیمت در حال افزایش به سوی سطح مقاومت ۱۳۹۸ می باشد که این هدف را بررسی سطوح فیبوناچی و کانال کاهشی تایید کرده است.

به باور ما موجهای اصلاحی که در قالب سه موج a , b , c از سطح ۱۴۳۳٫۳۱ ( بالاترین سطح ۲۸ اوت) شروع شده بود در منطقه ۱۳۶۲٫۵۵ ( پایین ترین سطح روز ۶ سپتامبر) تکمیل گردیده  و حرکت برگشتی اخیر که از سطح ۱۳۶۲ شاهد هستیم می تواند از سطح مقاومت اولیه ۱۳۸۹ ( خط فیبوناپی ۳۸٫۲ درصدی) عبور کند و تا حدود سطح مقاومت دوم یعنی ۱۳۹۸ افزایش یابد که این هدف بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی قرار گرفته است که محل برخورد قیمت با سقف تونل نزولی می باشد.

هر چند احتمال اینکه امروز قیمت با قدرت از سطح ۱۳۹۸ عبور کند تا حدودی بعید است اما اگر قیمت بتواند حداقل ۲ ساعت بالای سطح مقاومت ۱۳۹۸ تثبیت شود می تواند در ادامه افزایش خود تا سطح مقاومت سوم یعنی سطح ۱۴۰۶ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) صعود کند. در حرکت نزولی نیز انتظار داریم که امروز به ترتیب سطوح حمایت ۱۳۷۹ الی ۱۳۷۱ به عنوان سطوح مهم حمایت عمل کند که حمایت مهم ۱۳۷۱ (کف موج a) نباستی شکسته شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا