تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

کاهش نگرانی‌های بین‌ المللی نسبت به اقدام نظامی آمریکا در سوریه همچنان قیمت اونس طلا را در پایین ترین نرخهای ۳ هفته گذشته قرار داده است. در حال حاضر اونس طلا برای گذر از سطح حمایت ۱۳۵۲ تلاشهایی کرده اما موفق نشده و فعلا در منطقه ۱۳۶۰ در نوسان است.  

از نمایی بالاتر اگر به رفتار اونس طلا نگاه کنیم می بینیم که خط ۱۳۵۰ حمایت بسیار مهمی برای این فلز محسوب می شود و به غیر از دیروز چند بار هم به این خط حمله شده که هر بار نافرجام بوده است .

بی تردید هم اکنون بازار جهانی طلا در انتظار جلسه هفته آینده بانک مرکزی آمریکا در روز ۱۸ سپتامبر است و خود را برای واکنش احتمالاً شدید نسبت به آن آماده ساخته است.

این انتظار از آنجایی صورت می گیرد که قیمت جهانی اونس طلا همچنان بین سطح حمایت ۱۳۵۲ و ۱۳۷۲ در نوسان است و چنانچه می دانیم، بازار به سنّت همیشگی خود قبل از اعلام اخبار بسیار مهم، در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر باقی خواهد ماند.

هر قدر انتظار بازار طولانی تر و روند خنثی با نوساناتی کم صورت گیرد، می توان انتظار یک حرکت و واکنش پرقدرت را در لحظه اعلام خبر داشت. با نگاهی به نمودارهای بازار، می توان پیش بینی کرد که خبر هفته آینده، با واکنشهای قابل توجهی همراه خواهد بود.

در حال حاضر قیمت در محدوده های بسیار مهمی قرار گرفته است و نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۳۵۰ می تواند به انجام حرکت اصلاحی نزولی برای بازگشت به محدوده های پایین قیمت یعنی سطح ۱۳۳۹ ( خط فیبوناچی۱۰۰ درصدی) و ۱۳۲۷ ( خط میانگین متحرک ۵۵ روزه ) و ۱۳۲۶ ( خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) کمک کند.

در حال حاضر بازار به این قطعیت رسیده است که برنامه خرید اوراق قرضه و محرکهای پولی بانک مرکزی آمریکا باید کاهش یابد و تنها بر سر میزان آن اختلاف نظر است.

بنابراین در روز ۱۸ سپتامبر بازار بسیار علاقه مند است تا بداند بانک فدرال به چه میزان برنامه خرید اوراق قرضه (۸۵ میلیارد دلار در ماه ) خود را کاهش خواهد داد ؟ ۵ میلیارد ؟ ۱۰ میلیارد ؟ ۱۵ میلیارد ؟ هر چقدر این میزان کمتر باشد به نفع اونس طلا و هر چه قدر این میزان بیشتر باشد به کاهش اونس طلا منجر می شود.

 به هر حال تا روز ۱۸ سپتامبر روشن شدن به این سوالات می تواند روند حرکت طلا را تا حدودی مشخص کند .

 از این رو فعلا بازار به حرکت تکنیکی خود ادامه دهد و همچنان با پتانسیل بالا، در انتظار اعلام این اخبار باقی مانده است. بنابراین جلسه بانک مرکزی آمریکا هفته آینده برگزار می شود و در یادداشتی که خواهیم داشت نگاهی به این جلسه خواهیم داشت .

 برای امروز اما انتظار خبر مهمی را نداریم و در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام شاخص متقاضیان استفاده از مزایایی بیمه بیکاری هفتگی آمریکا تنها خبر قابل ملاحظه امروز می باشد که اگر پایین ۳۲۳۰۰۰ اعلام شود موجب کاهش قیمت اونس طلا به سوی نزدیکی منطقه ۱۳۲۷ و ۱۳۲۶  می شود.

با نزدیک شدن به جلسه بانک مرکزی آمریکا آهسته آهسته تمامی توجهات بازار به آن معطوف می شود . در این چند روز گذشته اونس طلا در نوار نسبتا باریکی حرکت کرده است که این خود نشاندهنده انتظار بازار برای این جلسه است .

در یادداشتهای هفته آینده درباره سناریوهای احتمالی روز ۱۸ سپتامبر در خصوص برنامه کاهش خرید اوراق قرضه و بیانیه بانک مرکزی آمریکا ( FOMC ) و تاثیر آن بر اونس طلا بحث خواهیم کرد و تا آن زمان می بایست منتظر شکسته شدن  سطح ۱۳۵۰ باشیم تا در موج نزولی بزرگ C قیمت به ترتیب به ۱۳۳۹ و نزدیکی منطقه ۱۳۲۷ – ۱۳۲۶ کاهش یابد .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا