تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

در نمودار سی دقیقه قیمت نفت خام سبک آمریکا به نظر میرسد که از دیدگاه امواج الیوت موج اصلاحی که از سطح ۱۰۶٫۳۹ دلار/بشکه آغاز شده در اطراف سطح مقاومت ۱۰۸٫۰۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) به پایان رسیده است و ما همچنان در موج نزولیc  قرار داریم و تا زمانیکه قیمت در زیر سطح مقاومت ۱۰۸٫۰۴ قرار دارد می تواند دو مرتبه پایین ترین سطح روز سه شنبه یعنی سطح ۱۰۶٫۳۹ را لمس کند.

هدف اول این موج همانطور که در نمودار زیر می بینید می تواند سطح ۵۰% فیبوناچی بر روی نرخ ۱۰۶٫۶۹ باشد که نزدیک به همان سطح ۱۰۶٫۳۹ است و در صورت عبور از این سطح هدف دوم در سطح ۶۱٫۸% فیبوناچی یعنی سطح ۱۰۵٫۷۴ خواهد بود.

تحلیل و بررسی سطوح فیبوناچی از کاهش ۱۱۰٫۷۰ به ۱۰۶٫۳۹ کاملا بیانگر آن است که حرکت اصلاحی اخیر در اطراف سطح مقاومت ۱۰۸٫۰۴ ( بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) متوقف شده است و احتمال کاهش دوباره قیمت به سوی سطح ۱۰۶٫۳۹ بوجود خواهد آمد.

به باور ما این موج اصلاحی صرفا پس از برخورد قیمت به سطح حمایت ۱۰۶٫۶۹ ( خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج نزولی c) شکل گرفته است که انتظار داریم در این موج به اندازه طول موج قبلی a کاهش یابد و قیمت را تا سطح ۱۰۲٫۶۷ ( خط پروجکشن فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند.

لازم به ذکر است که در حرکت صعودی تنها نفود و تثبیت کامل قیمت بالای سطح مقاومت ۱۰۸٫۰۴ ( بسته شدن کندل ۲ ساعته بالای آن) نشانه ی در جهت تشکیل الگوی مثلث می شود  و این مساله می تواند موجب تقویت قیمت به سطح ۱۰۹٫۰۵ شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی واقع شده است در غیر این صورت همانطور که گفتیم می بایست منتظر کاهش مجدد قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطح ۱۰۶٫۳۹ دلار/بشکه باشیم.

نمودار روند تغییرات ۳۰ دقیقه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که قیمت همچنان در دامنه باریک و خنثی بین ۱۱۰٫۵۹ و ۱۲٫۸۷ دلار/بشکه در نوسان باشد تا با شکست یکی از این سطوح جهت امروز مشخص شود. این حرکت خنثی و بدون جهت عمدتا به خاطر تکمیل شدن چرخه پنج موجی که از سطح ۱۱۶٫۵۶ (بالاترین سطح سپتامبر) شروع شده می باشد و در نمودار زیر به وضوح دیده می شود.

از نظر تحلیل تکنیکال ، تنها نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۱۰٫۵۹ موجب استمرار روند کاهشی می شود اما با توجه به الگوی ایجاد شده می توان دو سناریو را محتمل دانست.

اول آن اینکه این الگو موجب اصلاح به سوی ۱۱۰٫۵۹ و سپس افزایش قیمت گردد یا اینکه این الگو به روند افزایشی تبدیل شود و مستقیما قیمت نفت برنت را به سوی منطقه ۱۱۲٫۸۷ برساند.

بنابراین برای امروز رشد قیمت به بالای ۱۱۲٫۸۷ موجب ورود خریداران با هدف ۱۱۴٫۲۸ ( بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می شود و در حرکت نزولی نیز تنها کاهش قیمت به زیر ۱۱۰٫۵۹ دلار/بشکه موجب اعتماد به نفس فروشندگان خواهد شد.

نمودار روند تغییرات ۳۰ دقیقه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت