تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

بی شک مهمترین خبر این هفته جلسه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه است که انتظار می رود انتشار بیانیه آن از اهمیت قابل توجهی برای قیمت جهانی اونس طلا برخوردار باشد.

امروز صبح و در شرایطی که خبر خاصی در بازار آسیا وجود نداشت، انتشار خبر کناره گیری ” لری سامرز”  از رقابت بر سر ریس جدید بانک مرکزی آمریکا به صعود قیمت جهانی اونس طلا انجامید و خریداران دلار یک حامی جدّی خود را از دست دادند و در بازار آسیا ، دلار آمریکا نیز در مقابل ارزهای اصلی با کاهش قیمت مواجه شد.

در روزهای اخیر لری سامرز نامزد پیشرو برای جانشینی بن برنانکی به عنوان شانس اول رئیس مهمترین بانک مرکزی دنیا محسوب می شد. سامرز که بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ مشاور ارشد اقتصادی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بود به ندرت به صورت علنی درباره سیاست های پولی کشور اظهار نظر می کرد و بر همین اساس بازارهای مالی از بورس آمریکا گرفته تا بازار جهانی طلا تصور چندانی درباره دیدگاه های اقتصادی وی نداشتند از این رو سخنان شدید اللحن (Hawkish) وی درباره سیاست های کنونی پولی بانک مرکزی آمریکا بیشتر به نفع خریداران دلار و فروشندگان طلا بود .

این اظهارات در حالی ارائه می شد که وی با جانت یلن معاون فعلی بانک مرکزی آمریکا و طراح اصلی سیاست های پولی این کشور و دونالد کوهن ( معاون سابق ) و تیموتی گایتنر برای تصدی سمت ریاست این بانک رقابت شدیدی داشت.

ظاهراً با کناره گیری سامرز از رقابت، همه چشمها به یلن ، دونالد کوهن و تیموتی گایتنر برای تصدی ریاست بانک مرکزی آمریکا و بیانیه بانک مرکزی این کشور در روز چهارشنبه دوخته شده است و از هم اکنون زمزمه هایی در خصوص کاهش برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا به گوش می رسد.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز همانگونه که در نمودار قیمت ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا مشاهده می شود روز جمعه اونس طلا پس از برخورد به سطح حمایت ۱۳۰۷ ( خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۱۸۰ به ۱۴۳۳) برگشت و اصلاح کرد که این نشان از اتمام موج اصلاحی ۳ می باشد که در سطح ۱۳۰۴ به اتمام رسید و هم اکنون همانطور که در نمودار زیر می بینیم ما در موج صعودی ۴ قرار داریم .

اگر امروز قیمت اونس طلا نتواند از سطح مقاومت ۱۳۳۷ ( خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) با قدرت عبور کند نشانه ای از اتمام موج ۴ در زیر سطح مقاومت ۱۳۳۷ تلقی می شود و پس از آن دوباره قیمت تحت فشارهای نزولی قرار خواهد گرفت و در موج نزولی ۵ به سوی سطح ۱۳۰۷ برمی گردد.

بنابراین برای امروز فعلا محدوده ۱۳۳۷ مقاومت پیشروی قیمت می باشد و تنها در صورت نفوذ به بالای این سطح موج ۴ می تواند به اهداف بالاتری برسد . باید توجه شد که تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۳۷ و تثبیت حداقل ۲ ساعت در بالای آن هدف ۱۳۶۰ را نمایان خواهد ساخت در غیر این صورت این حرکت اصلاحی و برگشتی در زیر سطح ۱۳۳۷ خاتمه می یابد که می تواند به کاهش مجدد قیمت به سوی ۱۳۰۷ بیانجامد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا