امشب ساعت ۲۲:۳۰ : بازار جهانی طلا در انتظار تصمیم بانک مرکزی آمریکا 

سرانجام ۱۸ سپتامبر از راه رسید و امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران این نشست پایان می یابد و نرخ بهره نهایی و بیانیه رسمی بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود . بیانیه امشب شاید مهمترین بیانیه بانک مرکزی آمریکا در یکی دو سال گذشته باشد . این بیانیه ویژگیهای منحصر به فردی دارد که شاید مهمترین آنها این باشد که هنوز اقتصاددانان به یک اتفاق نظر در رابطه با مقدار کاهش برنامه خرید اوراق قرضه نرسیده اند .

در هر حال بعد از هفته ها انتظار امشب معامله گران درخواهند یافت که فدرال رزرو برای کاهش برنامه خرید اوراق قرضه چه اندیشیده ؟

۵ میلیارد کاهش ؟ ۱۰ میلیارد کاهش ؟ و یا تدبیری دیگر ؟ جدای از میزان کاهش، بیانیه این نهاد چه خواهد بود ؟

اینها همه سوالاتی هستند بسیار مهم و امشب بعد از جلسه جواب آنها روشن خواهد شد و ممکن است جهت اونس طلا را تا چند هفته مشخص کند .

در هر صورت اکثر فعالان بازار و اقتصاددانان اعتقاد دارند که امشب بانک مرکزی آمریکا خرید اوراق قرضه ۸۵ میلیارد دلاری ماهانه خود را حداقل ۱۰ میلیارد کاهش دهد.

بنابراین این اتفاق تاثیر چندانی در ارزش طلا نخواهد نداشت و به عبارت دیگر هم اکنون در بازار لحاظ شده است . در واقع سقوط امروز صبح قیمت جهانی اونس طلا به زیر ۱۳۰۰ دلار هضم شدن دو واقعیت توسط بازار است . اول فروکش کردن تنش‌های ژئوپلتیکی در سوریه و دوم و شاید مهمتر از همه گمانه زنی ها از تصمیم بانک مرکزی آمریکا در مورد اجرای کاهش سیاست‌های محرک پولی.

 اما سوال اینست که این روند تا کجا ادامه دارد ؟

 جواب به این سوال را باید از تفسیر و تحلیل بیانیه امشب بدست آورد. البته چند دقیقه بعد از اعلام بیانیه بانک مرکزی آمریکا ، امشب آقای برنانکی سخنرانی خواهد داشت و گاهی اوقات در این سخنرانی مسائلی مطرح می شود که در بیانیه رسمی و یا سخنان مقامات فدرال رزرو بیان نشده و به همین دلیل این سخنرانی نیز جزء اخبار تاثیر گذار بر بازار محسوب می شود.

روال معمول بانک مرکزی آمریکا در چند سال گذشته به این صورت بوده که کاهش یا افزایش و مقدار برنامه خرید اوراق قرضه را بازار درست حدس می زده و عاملی که موجب تحرک بازار می شد بیانیه و سخنرانی ریس بانک مرکزی این نهاد بود ، اما برای این جلسه نظرات حتی در رابطه با تغییر و میزان کاهش برنامه خرید اوراق قرضه نیز متفاوت است .

عده ای زیادی انتظار ۱۰ میلیارد کاهش را دارند ، عده ای گمان می کنند ۵ میلیارد کاهش خواهد یافت و عده ای نیز اعتقاد دارند که ۲۰ میلیارد کاهش می یابد.

 اما به اعتقاد من ۱۰ میلیارد از آن رقم ۸۵ میلیارد کم خواهد شد و یک بیانیه ملایم (Dovish) قوی ترین احتمال موجود است .

به هرحال این مقامات فدرال رزرو هستند که بیانیه امشب را می نویسند و ساعت ۲۲:۳۰  قطعه دیگری از پازل چیده خواهد شد  و در یادداشتهای بعد مفصلا به آن خواهیم پرداخت .

از نظر تحلیل تکنیکال نیز همانطور که در نمودار زیر می بینید قیمت سرانجام به زیر سطح ۱۳۰۷ کاهش یافت و هم اکنون در حال ریزش در موج ۵ به سوی ۱۲۷۷ می باشد که به باور ما شکست سطح ۱۲۹۱ ( کف مهم ابر قهوه ی رنگ ایچیموکوی روزانه که روز جمعه و در بولتن تحلیل هفتگی روز یکشنبه با تصویر مشخص کردیم) می تواند زمینه را برای کاهش به ۱۲۷۷ ( بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) فراهم آورد.

همچنین در نمودار زیر یک الگوی پرچم را مشاهده می کنیم که این پرچم بین روزهای ۶ سپتامبر تا ۱۷ سپتامبر ساخته شده است و از جمله الگوهای ادامه دهنده است. این الگو معمولا در زمانی رخ می دهد که یک  روند سریع (با شیب زیاد) به میانه راه خود می رسد و به اصطلاح وارد دوره تحکیم می گردد و این پرچم در نوع سه گوش مورد بررسی قرار گرفته است.

پرچم سه گوش به احتمال زیاد نشان دهنده ادامه روند است و با بوجود آمدن این الگو ، کاهشی معادل با طول میله پرچم انتظار داریم. در حرکت صعودی نیز سطح مقاومت به ترتیب بر روی ۱۳۰۷ و ۱۳۱۳ قرار دارند و تنها به شرط بسته شدن ۱ الی ۲ ساعته قیمت در بالای سطح ۱۳۱۳ می تواند به افزایش قیمت بیانجامد. در هر صورت همانطور که در بالا اشاره کردیم بیانیه امشب بانک مرکزی آمریکا محرک های قابل توجهی برای تعیین جهت حرکت اونس طلا به شمار می روند. با هم تا ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتظر می مانیم…

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا