تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

بالاخره چهارشنبه ۱۸ سپتامبر از راه رسید و جلسه  FOMC  که چندین هفته بازار در انتظار آن بود امشب  برگزار می شود . این جلسه سرانجام تکلیف این موضوع را روشن خواهد کرد که بانک فدرال رزرو چه مقدار از برنامه خرید ۸۵ میلیاردی اوراق قرضه خود را کاهش می دهد؟

طبق آمارهای گرفته شده بیش از ۹۰ درصد از فعالان بازار اعتقاد به کاهش ۱۰ میلیارد دارند و امشب به اعتقاد من بازار جهانی نفت متاثر از جلسه FOMC رفتار خواهد کرد .

از نظر تحلیل تکنیکال نیز همانطور که در یادداشتهای روزهای پیشین اشاره کردم موجی که بعد از شکست سطح ۱۰۶٫۴۸ دلار/بشکه بازار را در نوردید اولین موج از سلسله امواجی خواهد بود که نفت را به قهقرا خواهد برد.

برای امروز با توجه به اینکه قیمت نفت خام سبک آمریکا دیروز نتوانست به زیر سطح حمایت ۱۰۴٫۸۵ برسد انتظار داریم که مدت کوتاهی در بالای این سطح در نوسان باشد تا بعد از آن دوباره کاهش یابد. این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج نزولی c قرار گرفته است که از سطح ۱۰۹٫۱۶ ( بالاترین نرخ ۱۲ سپتامبر) شروع شده است.

در نمودار زیر مشخص است که به موازات خط روند بالایی از یک مثلث، یک خط روند نزولی از کمترین سطح روز ۳ سپتامبر یعنی ۱۰۴٫۲۱ رسم شده است که هدف منطقه ۱۰۲٫۱۹ و ۱۰۱٫۵۶ به ترتیب خطوط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۷۶٫۴ درصدی را نشانه گرفته اند و این هدف نزولی اشاره به گسترش موج نزولی c دارد و برای اطمینان از این سیر نزولی می بایست قیمت به زیر ۱۰۴٫۸۵ کاهش یابد تا در هدف اولیه خود به سطح ۱۰۳٫۸۳ ( بر روی خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) برسد.

سطح مقاومت نیز بر روی ۱۰۶٫۵۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) قرار گرفته است که تنها شکست و تثبیت ۲ ساعته قیمت در بالای این سطح موجب توقف حرکت نزولی می شود. در هر حال برای امروز تنها شکست سطح ۱۰۴٫۸۵ دلار/بشکه دوباره فرصتهای مناسبی را برای فروشندگان فراهم خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم با توجه به اینکه سطح حمایت ۱۰۸٫۵۱ دلار/بشکه شکسته شده است قیمت آن به سطح ۱۰۶٫۴۲ سقوط کند.

این سطح حمایت همانطور که در نمودار زیر به وضوح مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از افزایش سطح ۹۹٫۶۷ ( پایین ترین سطح روز ۲۴ ژوئن) به ۱۱۷٫۳۴ ( بالاترین سطح روز ۲۸ اوت) قرار گرفته است. حمایت بعدی بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی یعنی نرخ ۱۰۶٫۴۲ قرار گرفته است.

بررسی سطح فیبوناچی نشان می دهد که قیمت نفت برنت هنوز در موج نزولی C یا موج ۳ در نوسان است که هر دو این موجهای از شتاب نزولی بیشتری برخوردار هستند و تا زمانیکه قیمت به سطح ۱۰۶٫۴۲ نرسیده است انتظار حرکات برگشتی تند و تیزی را نداریم.

بطور کلی چه از لحاظ تحولات خاورمیانه و چه از نقطه نظر فاندامنتال در وضعیت کاهشی به سر می بریم و بنابراین می توان انتظار داشت که دیروز یا زود قیمت نفت برنت به سطح ۱۰۶٫۴۲ دلار/بشکه کاهش یابد و هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی از ثبات بالایی برخوردار نیست.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت