خبر فوری : تحلیل بازار جهانی طلا ، نقره و ارز پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا 

سرانجام اتفاقی که در انتظار آن بودیم رخ داد و پس از انتشار بانک مرکزی آمریکا ، قیمت جهانی اونس طلا و نقره به شدت افزایش یافتند و شاید خبر امشب برای طرفداران طلا و نقره نقطه عطفی باشد و تا این لحظه، روند افزایش قیمت همچنان ادامه دارد.

در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران بیانیه بانک مرکزی آمریکا در شرایطی که بازار به شدت منتظر این خبر بود اعلام شد و جلسه بانک مرکزی آمریکا سرانجام برگزار شد.

عموم فعالان بازار انتظار داشتند که برنامه خرید اوراق قرضه به میزان ۱۰ میلیارد دلار کاهش یابد اما در کمال ناباوری در همان عدد ۸۵ میلیارد دلار ثابت ماند که سرانجام بازار از آن آگاه شد . بیانیه همراه آن نیز به تقویت چشمگیر قیمتهای جهانی طلا ، نقره ، یورو ، پوند و سایر ارزهای مقابل دلار آمریکا کمک کرد .

بدین ترتیب برخلاف آنچه که انتظار می رفت تغییر خاصی در برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا اعمال نشد و همچنان خرید ماهیانه ۸۵ میلیارد دلار خرید اوراق قرضه باقی ماند و از لحن بیانیه بانک مرکزی آمریکا و همچنین کنفرانس خبری برنانکی (ریس بانک فدرال رزرو) اینگونه استنباط می شود که برای چندی باید همچنان انتظار سیاستهای پولی انبساطی بانک مرکزی آمریکا را داشته باشیم که این به تقویت قیمت جهانی اونس طلا و نقره می انجامد.

در حال حاضر همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید پس از اعلام خبر بیانیه بانک مرکزی آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا ، نقره ، به میزان قابل توجهی تقویت شدند و مسئله ای که به افزایش چشمگیر اونس طلا و نقره کمک کرد در واقع همین بیانیه ای بود که به همراه اعلام نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا منتشر شد .

این بیانیه بسیار ملایم تر (Dove) از بیانیه جلسه اخیر FOMC بود و بی هیچ تردیدی این تصمیم تاثیر کوتاه و بلند مدت خود را بر بازار در جهت تقویت قیمت جهانی طلا و نقره خواهد گذاشت .

ثابت نگاه داشتن برنامه خرید اوراق قرضه در شرایطی که قبلا اشاره به احتمال کاهش آن کرده بودند خود نشاندهنده نگرانی مقامات آمریکا نسبت به ضعف اقتصاد آمریکاست و تا بدین لحظه قیمت جهانی اونس طلا سطوح مقاومت ۱۳۲۳ و ۱۳۳۷ را در هم شکسته و مقاومت بعدی در منطقه ۱۳۵۰ قرار دارد که به اعتقاد من دیر یا زود لمس خواهد شد . قیمت جهانی اونس نقره نیز به سطوح بالای ۲۲٫۵۰ دلار صعود کرده است. بنابراین در واکنش به خبر امشب این امکان وجود دارد که خریداران طلا و نقره با گرفتن معاملات خرید خود، زمینه ادامه حرکت افزایشی طلا و نقره را بیشتر فراهم کنند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا