تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

قیمت نفت خام سبک آمریکا روز گذشته افزایش قابل ملاحظه ای داشت و کاهشهای روزهای پیشین خود را جبران کرد و  پس از اعلام تثبیت سیاستهای انبساطی بانک مرکزی آمریکا و کاهش موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا تقویت شد .

از آنجایی که نفت به دلار قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار سبب می شود تا این کالا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزانتر برسد و در نتیجه تقاضا بالا رفته و  قیمت نفت را نیز بالا می برد .  بطور کل کالاهایی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست اما دیگر کالاها نیز همچون نفت این همبستگی (Correlation) را دارند هرچند کمتر .

هم اکنون همانطور که در نمودار زیر می بینید در پشت سطح مقاومت مهم ۱۰۸٫۵۹ دلار/بشکه در نوسان است و چنانچه بتواند از این سطح عبور کند می تواند تا هدف ۱۰۹٫۴۵ صعود کند که این هدف بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار گرفته است.

کاملا در نمودار زیر مشخص است که این سطح مقاومت بر روی خط فیب ۵۰ درصدی و همچنین مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۱۲٫۲۴ قرار گرفته است که این منطقه را به عنوان مقاومت مهم حفظ کرده است و هنوز نتوانسته به بالای این منطقه برسد. 

در حال حاضر قیمت نفت در زیر سطح ۱۰۸٫۵۹ قرار دارد و احتمال برگشت و اصلاح آن به سطح ۱۰۷٫۷۳ وجود دارد و فعلا به نظر می رسد که همه عوامل دست به دست هم داده اند که نفت از ضلع بالایی خط روند الگوی مثلث حداقل از این قوی تر نشود  و تنها در صورتیکه امروز سطح ۱۰۸٫۵۹ نیز شکسته شود می توان موج تقویت نفت را انتظار داشت اما تا زمانی که پایین این سطح باشیم هنوز قیمت نفت در درون الگوی مثلث که در نمودار زیر ملاحظه می فرمائید قرار دارد . در حرکت نزولی، سطح حمایت قیمت نفت خام سبک آمریکا بر روی نرخ ۱۰۷٫۷۳ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) قرار دارد .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید قیمت با سطح مقاومت ۱۱۰٫۹۱ دلار/بشکه در نوسان است و تنها به شرط شکسته شدن آن می تواند تا حدود  ۱۱۱٫۹۹ صعود کند.

این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از کاهش ۱۱۶٫۵۶ ( بالاترین سطح ۶ سپتامبر) به ۱۰۷٫۴۱ ( پایین ترین سطح روز ۱۷ سپتامبر) قرار گرفته است که فعلا اجازه پیشروی بیشتر قیمت نفت برنت به سوی سطح ۱۱۱٫۹۹ ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) را نداده است.

برای تایید شکست ۱۱۰٫۹۱ و قوت گرفتن این سناریوی افزایشی می بایست قیمت حتما به بالای سطح ۱۱۱٫۱۵ برسد تا به هدف ۱۱۱٫۹۹ صعود کند. به احتمال زیاد برای امروز با توجه به اینکه سطح مقاومت قیمت در سطح ۱۱۰٫۹۱ تشکیل شده است تا زمانیکه قیمت در زیر خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۱۶٫۵۶ قرار دارد قیمت مقداری به سطح ۱۰۹٫۵۷ که بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی قرار دارد اصلاح و برگشت می کند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت