تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن به سطح ۱۰۵ دلار/بشکه کاهش یابد که این هدف را بررسی الگوی مثلث تایید کرده است.  حرکت کاهشی روز پنجشنبه تاییدی در جهت سیر نزولی قیمت بین دو خط ضلع پایینی و بالایی الگوی مثلث (triangle) می باشد که این الگو از سطح ۱۱۲٫۲۴ ( بالاترین سطح ۲۸ اوت) تشکیل شده است.

 الگوی مثلث کاهشی حالتی از تغییرات قیمت است که قیمت هر بار در نزول هایش در محدوده ای از حمایت متوقف می شود در حالی که پس از بازگشت از این محدوده حمایت هر بار به مقاومت قبلی خود نمی رسد. امتداد خطوط بالایی در اتصال به حمایت پایینی، الگویی می سازد که نشان دهنده آغاز یک حرکت نزولی قوی بازار می باشد.

تغییرات قیمت معمولا خط حمایت در این الگو را می شکند و می توان انتظار داشت که به اندازه قاعده اولین حرکت داخل مثلث کاهشی بازار در جهت پایین کاهش داشته باشد. از این رو این الگو مثلث را می توان الگوی نزولی در نظر گرفت.

همچنین در نمودار زیر می بینیم که حرکت کاهشی قیمت از سطح ۱۰۸٫۹۹ در قالب موج E صورت گرفته است که به سوی ضلع پایینی این الگوی یعنی حدود سطح ۱۰۵ در حال کاهش است.

یکی دیگر از دلیل اصلی کاهش نفت ، افزایش میزان تولیدات لیبی و گمانه زنیها در رابطه با ملاقات اوباما با روحانی (ریس جمهور ایران) در هفته آینده بوده است. به باور ما هر گونه مذاکرات بین آمریکا و ایران که به برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه کمک کند می تواند به تضعیف بیشتر قیمت نفت بیانجامد.

تغییر لحن مقامات ایران و واکنش‌های آمریکا که نشان از کاهش تنش‌ها دارد می تواند سرعت شتاب حرکت نزولی نفت در موج E را بیشتر کند که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید. سطح مقاومت قیمت بر روی نرخ ۱۰۷٫۰۰ دلار/بشکه قرار دارد و برای معاملات امروز تا زمانیکه قیمت در زیر این سطح قرار دارد، روند نزولی قیمت نفت خام سبک آمریکا پایدار است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال همانطور که در نمودار زیر ملاحظه می فرمائید قیمت در تونل نزولی در حال کاهش است و شکسته شدن سطح حمایت ۱۰۹٫۱۰ دلار/بشکه زمینه را برای کاهش به سطح ۱۰۷٫۷۶ فراهم آورده است.

این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C شکل گرفته است که هم اکنون شکسته شده است و حمایت بعدی بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی یعنی سطح ۱۰۷٫۷۶ می باشد.

در حال حاضر به نقطه عطفی در حرکت نفت برنت رسیده ایم. نمودار زیر به روشنی نشان می دهد که قیمت در تونل نزولی در نوسان بوده است که طی چند هفته گذشته قیمت در آن معامله می شد.

به باور ما این موج نزولی C که ملاحظه می فرمائید حتی ممکن است قیمت را تا سطح ۱۰۲٫۱۱ پایین بیاورد . چنین هدفی بدان معناست که قیمت نفت برنت دیر یا زود به زیر تونل نزولی کاهش خواهد یافت. در حرکت افزایشی تنها نفوذ قیمت به بالای ۱۰۹٫۱۰ و تثبیت حداقل ۲ ساعت بالای آن موجب احیای قیمت به سوی سطح ۱۱۰ دلار/بشکه می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت