تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

روز جمعه قیمت جهانی اونس طلا تقریبا تمام آن چیزی را که پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا بدست آورده بود از دست داد و از نرخهای بالا فرود آمد و در حال حاضر قیمت آن در حال کاهش است و امروز صبح اعلام شد که بزرگترین صندوق جهانی طلای اسپایدر (SPDR) به میزان ۱٫۸۱ تن از ذخایر خود را کم کرده و موجودی طلای خود را به ۹۱۰٫۱۰ تن کاهش داده است.

فعلا سناریوی خاصی در بازار بوجود نیامده اما به نظر می رسد، زنگ خطری که روز جمعه آقای بولارد ( از اعضای بانک مرکزی آمریکا ) بصدا درآورد همچنان بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

اظهارات بولارد موید این موضوع بود که در صورت ادامه روند بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا ممکن است بانک مرکزی اقدام به کاهش تدریجی برنامه خرید اوراق قرضه خود در ماه آینده (۲۹ – ۳۰ اکتبر) کند.

ظهور چنین نشانه هایی از احتمال کاهش برنامه خرید اوراق قرضه آمریکا در ماه اکتبر از دلایل اصلی سقوط طلا در معاملات روز جمعه بوده است و همانطور که دیدیم مهمترین حرکت قابل توجه، نزول روز جمعه بود که قیمت را از سطح ۱۳۷۵ به پایین ۱۳۲۵ کشاند.

این جمله کوتاه هنگامی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که روز چهارشنبه هفته گذشته، کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا ( FOMC  ) برخلاف تمامی انتظارات بازار بر ادامه اجرای برنامه محرک اقتصادی خود شامل تزریق ماهانه ۸۵ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور از طریق خرید اوراق قرضه دولتی تاکید کرد.

این اظهارات آقای بولارد بسادگی بیان کننده آن چیزی بودند که تا بحال رخ داده است و سخنان جیمز  بولارد بار دیگر گمانه زنی ها از توقف سیاست تسهیل پولی که بانک مرکزی آمریکا از نوامبر ۲۰۰۸ به اجرا گذاشته بود را افزایش داد. به همین خاطر امروز صبح قیمت آن به سطح ۱۳۱۳ کاهش یافت و  این سطح حمایت ۱۳۱۳ و مقاومت ۱۳۳۵ تعیین کننده وضعیت قیمت در آینده نزدیک خواهد بود.

در صورت کاهش، تثبیت قیمت در پایین ۱۳۱۳ و ۱۳۰۶ آغازگر یک روند کاهشی جدید است و در حرکت صعودی نیز تنها در صورت عبور قیمت از سطوح مقاومت ۱۳۳۵ و بالاتر ۱۳۴۵ ( خطوط میانگین متحرک ۵۰ و ۱۰۰ روزه ) احتمال توقف موج نزولی و حرکت صعودی بیشتر خواهد بود.

لازم به ذکر است امروز با توجه به این که معامله گران چینی پس از یک هفته تعطیلات به بازار بازگشته اند انتظار داریم که حرکات بازار را تحت شعاع خود قرار دهند. در مجموع، تا جلسه بعدی بانک مرکزی آمریکا سخنرانی اعضای ذی نفوذ و آمارهای اقتصادی برای بازار بسیار قابل اهمیت و مهم تحلیل می شود و می تواند آینده وضعیت اونس طلا را تا حد زیادی مشخص نماید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا