تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

همانطور که پیش بینی کرده بودیم صعود روز چهارشنبه قیمت نفت خام به نزدیکی سطح ۱۰۹ دلار/بشکه بطور کامل در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته محو شد زیرا بسیاری از سرمایه گذاران همچنان انتظار دارند که بانک فدرال رزرو آمریکا بار دیگر به سناریوی توقف محرکهای پولی در ماه اکتبر متوسل گردد. با تقویت این گمانه، قیمت نفت در بازارهای جهانی تضعیف شد و فروش مجدد آن آغاز گردید.

تضعیف بیشتر نفت زمانی صورت گرفت که در معاملات روز جمعه یکی از اعضای بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد که ممکن است در صورت ادامه روند بهبود آمارهای اقتصادی ، بانک مرکزی آمریکا اقدام به کاهش تدریجی برنامه خرید اوراق قرضه نماید. با اعلام این خبر، معامله گران اقدام به فروش بیشتر نفت کردند.

از سوی دیگر این هفته سازمان ملل متحد در مورد طرح پیشنهاد شده توسط ایالات متحده و روسیه برای خلع سلاح سوریه از سلاح های شیمیایی بحث و گفتگو خواهد کرد. قبلا فعالان بازار نگران این بودند که حمله نظامی علیه سوریه می تواند ناآرامی ها در خاورمیانه و اخلال در عرضه نفت منطقه خاورمیانه که یک سوم نفت خام جهان را داراست ایجاد کند.

اما با توجه به اینکه هم اکنون ترس از حمله نظامی ایالات متحده در سوریه به اندازه کافی کاسته شده است و همچنین تولیدات نفت لیبی (پس از یک ماه ناآرامی که منجر به اختلال در تولیدات نفتی این کشور شده بود) افزایش داشته است انتظار داریم که روند کاهشی نفت ادامه یابد.

در سایر تحولات لحن مثبت در روابط ایران و آمریکا نیز می تواند بر کاهش قیمت نفت تاثیر گذار باشد و قیمت آن را تحت فشار نزولی شدیدی قرار دهد و  راه را برای حرکت نزولی بیشتر در موج نزولی E به ترتیب تا سطوح ۱۰۴٫۰۰ و ۱۰۳٫۴۱ دلار/بشکه هموار کند که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال تحلیل روز جمعه همچنان معتبر است و همانطور که در نمودار زیر ملاحظه می فرمائید قیمت در تونل نزولی در حال کاهش است و شکسته شدن سطح حمایت ۱۰۹٫۱۰ دلار/بشکه زمینه را برای کاهش به سطح ۱۰۷٫۷۶ فراهم آورده است.

قبلا نیز اشاره کردیم که این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C شکل گرفته است که هم اکنون شکسته شده است و حمایت بعدی بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی یعنی سطح ۱۰۷٫۷۶ می باشد.

کاملا در نمودار زیر مشخص است که در حال حاضر به نقطه عطفی در حرکت نفت برنت رسیده ایم و چارت زیر به وضوح نشان می دهد که قیمت در تونل نزولی در نوسان بوده است که طی چند هفته گذشته قیمت در آن معامله می شد.

به باور ما این موج نزولی C که ملاحظه می فرمائید حتی ممکن است قیمت را تا سطح ۱۰۲٫۱۱ پایین بیاورد  و چنین هدفی بدان معناست که قیمت نفت برنت دیر یا زود به زیر تونل نزولی کاهش خواهد یافت. در حرکت افزایشی تنها نفوذ قیمت به بالای سطح ۱۰۹٫۴۰ و تثبیت حداقل ۲ ساعت بالای آن موجب احیای قیمت به سوی سطح ۱۱۰ دلار/بشکه می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت