تحلیل و پیش بینی قیمت جهانی اونس طلا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده 

پیشبینی جهت بازار جهانی طلا همواره یکی از مشکل ترین امور علم اقتصاد و بازارهای جهانی است تا جایی که بسیاری آن را امری غیر ممکن دانسته اند .  هرچه بازار کاراتر و دینامیک تر باشد این کار مشکل تر است و قطعا بازار جهانی طلا به عنوان کاراترین بازار دست خود را به این سادگی رو نخواهد کرد .  

مسئله هنگامی دشوارتر می شود که بازه های زمانی بلندتری را مد نظر قرار دهیم . شاید بتوان با تخمین قابل قبول از روز و هفته آتی سخن گفت اما هنگامی که صحبت از ماه و سال می شود باید اندکی احتیاط کرد .  

بنابراین در این مقاله قصد ما الزاما پیشبینی دقیق وضعیت بازار در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده نیست چرا که چنین عملی چندان عملی به نظر نمی رسد بلکه همانطور از عنوان این نوشتار بر می اید تنها نگاهی خواهد بود به وقایع مهم و چشم انداز اونس طلا در طی ۱ الی  ماهه آینده به عباری به این سوال پاسخ خواهیم داد که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۳ چشم انداز تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا چگونه خواهد بود ؟

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار زیر (چارت ماهیانه) می بینید به احتمال زیاد قیمت جهانی طلا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده افزایش چندانی نخواهد یافت و حتی اگر افزایش هم یابد این امر موقتی و محدود خواهد بود مگر آنکه بتواند با قدرت از سطح مقاومت ۱۳۷۴٫۵۴ ( بالاترین سطح ۱۹ سپتامبر) عبور کند که احتمال افزایش قیمت به سوی ۱۴۷۵ را بوجود خواهد آورد در غیر این صورت پیش بینی می کنیم که طی ۱ الی ۳ ماهه آینده دو مرتبه به سطح ۱۱۸۰٫۷۱ ( پایین ترین سطح روز ۲۸ ژوئن) کاهش یابد و حتی ممکن است تحت فشارهای نزولی بیشتری قرار گیرد و به ۱۰۸۶ سقوط کند.

در نمودار اول به وضوح مشخص است که عمق حرکت کاهشی قیمت از رکورد ۱۹۲۰٫۲۰ بیانگر تشکیل حرکت برگشتی قیمت از روند صعودی قبلی می باشد که این موج افزایشی از سطح ۳۴٫۹۵ ( پایین ترین سطح سال ۱۹۷۰) شروع شده بود و تقریبا ۴۲ سال طول کشید تا این موج صعودی تکمیل گردد. در نتیجه می توان گفت که هنوز هم تمایل برای فروش طلا وجود دارد و حرکت نزولی استمرار بیشتری خواهد یافت.

از دیدگاه امواج الیوت ، این حرکت افزایشی در سه موج شکل گرفته است که موج سوم یعنی موج (C) به طور کامل در پنج ریز موج در قالب موجهای I , II , III, IV , V تشکیل شده است و تکمیل این حرکت پنج موجی نشان می دهد که حرکت افزایشی مورد توجه نیست و این الگو سرسختانه از هر گونه حرکت افزایشی قدرتمند قیمت به سوی سطح ۱۹۲۰٫۳۰ جلوگیری خواهد نمود و تحلیل تکنیکال قیمت به ‌خوبی از پایداری حرکت نزولی اونس طلا خبر می‌دهد.

بررسی سطوح فیبوناچی از افزایش ۳۴٫۹۵ به ۱۹۲۰٫۳۰ سطح حمایت قیمت را بر روی منطقه ۱۲۰۰ ( خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) نشان می دهد که که پس از برخورد به این منطقه موجب اصلاح و برگشت قیمت به سطح ۱۴۳۳٫۳۱ ( بالاترین سطح روز ۲۸ اوت) گردید.

از آنجایی که هنوز قیمت در برگشت اول خود به سطح مقاومت ۱۴۷۵ نرسیده فعلا مشخص نیست که آیا این موج برگشتی به پایان رسیده است یا خیر اما با کامل شدن این موج برگشتی که از سطح ۱۱۸۰ آغاز شده می بایست منتظر موج نزولی دوم باشیم که می تواند تمام موج اول برگشتی را به سطوح پایین برگرداند.

به همین خاطر در حرکت نزولی، سطح ۱۲۰۰ حمایت کلیدی برای معامله گران طلا است و سقوط از آن می تواند قیمت را تا سطح ۱۰۸۶ ( خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از افزایش ۲۵۱٫۷۰ – کمترین نرخ ۲۵ اوت ۱۹۹۹ – به ۱۹۲۰٫۳۰) پایین ببرد.

سطوح فیبوناچی دیگری که از کاهش ۱۷۹۵٫۶۹ ( بالاترین سطح روز ۵ اکتبر ۲۰۱۲) به ۱۱۸۰٫۷۱ نمایش داده شده است بیانگر آن است که حرکت برگشی که از سطح ۱۱۸۰٫۷۱ آغاز شده در نزدیکی سطح مقاومت ۱۴۱۶ ( خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) به اتمام رسیده است که در چارت روزانه مشخص است.

بنابراین در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده تنها شکسته شدن قیمت و افزایش به بالای سطح ۱۳۷۴٫۵۴ احتمال صعود بیشتر قیمت تا محدوده نرخ ۱۴۷۵ را بوجود خواهد آورد در غیر این صورت با توجه به توضیحات بالا می بایست در انتظار شروع حرکت جدید نزولی به سوی ۱۱۸۰ و ۱۰۸۶ بود.

نمودار روند تغییرات ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا