تحلیل و پیش بینی قیمت نفت خام و برنت دریای شمال در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده 

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده پیش بینی می کنیم که قیمت آن به سطح ۹۴٫۸۹ دلار/بشکه کاهش یابد زیرا چنین به نظر می رسد که قیمت برای مدتی طولانی بین منطقه خنثی بزرگ ۷۴٫۹۵ و ۱۱۴٫۸۳ قرار گرفته است.

این حرکت خنثی در جهت خلاف روند افزایشی قبلی که از سطح ۳۲٫۴۰ ( پایین ترین سطح سال ۲۰۰۸) آغاز شد و در نرخ ۱۱۴٫۸۳ ( بالاترین سطح دوم مه ۲۰۱۱) به اتمام رسید محسوب می شود.

بررسی امواج الیوت الگوی فلت یا مسطح (Flat) را نشان می دهد که شامل سه موج در قالب موجهای A , B , C  می باشد که تقریبا از نظر طولی و احتمالا از نظر زمانی نیز با هم یکسان و برابر می باشند که در نمودار هفتگی مشخص است.

همانطور که در نمودار زیر ملاحظه می فرمائید حرکت کاهشی قیمت از سطح ۱۱۴٫۸۳ به سطح ۷۷٫۲۸ ( پایین ترین سطح روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲) در موج A صورت گرفت و بعد از آن حرکت افزایشی از سطح ۷۷٫۲۸ به سطح اخیر ۱۱۲٫۲۴ در موج B شکل گرفته است. با نگاهی دقیق تر و بررسی موشکافانه امواج می توان متوجه شد که موج A در حدود ۶۰ هفته شکل گرفته و موج B در حدود ۶۱ هفته.

از نظر بررسی طول امواج می توان نتیجه گرفت که موج B به سقف و پیک قیمتی خود رسیده است و هم اکنون ما در موج نزولی قدرتمند C قرار داریم که به سوی ضلع پایینی این روند خنثی یعنی به سمت ۷۴٫۹۵ در حال کاهش است که این سطح پایین ترین نرخ روز ۴ اکتبر ۲۰۱۱ می باشد و همانطور که می دانیم معمولا این موج نوسانات نزولی شدیدی دارد و از شتاب کاهشی بیشتری برخوردار است.

البته هر چند این موج کاهشی بسیار قوی و قدرتمند است اما بعید است که تا پایان سال بتواند با سرعت در این موج به سطح ۷۴٫۹۵ کاهش یابد به همین خاطر هدف واقع بینانه ما دسترسی به سطح ۹۴٫۸۶ ( نقطه وسط محدوده خنثی) خواهد بود.

همانطور که در نمودار تغییرات هفتگی می بینیم خط روند نزولی رسم شده از نقطه ۱۴۷٫۲۷ به ۱۱۰٫۵۵ ( بالاترین سطح ۱ مارس ۲۰۱۲) هدف حدود ۹۴٫۸۶ را نشانه گرفته است و حرکت کاهشی کنونی در واقع موج برگشتی و پول بک به سوی این خط روند می باشد.

بررسی امواج الیوت و ساختار موج B نیز نشان می دهد که این موج نمی تواند گسترش بیشتری یابد مخصوصا با در نظر گرفتن افزایش قیمت از سطح ۸۵٫۶۱ ( پایین ترین سطح ۱۸ آوریل) به ۱۱۲٫۲۴ که این افزایش همانطور که در نمودار روزانه مشخص است در سه موج کوچک یعنی موجهای a , b , c شکل گرفته و موج c به چرخه پنج موجی خود خاتمه داده است و با توجه به اینکه موج a یک موج اصلاحی را اتخاذ کرده است خیلی بعید است که در موج b شاهد یک افزایش دیگر به بالای ۱۱۲٫۲۴ باشیم.

بنابراین به نظر می رسد که روند کاهشی قیمت نفت خام سبک آمریکا ادامه داشته باشد و اگر وضعیت فعلی کماکان پایدار بماند، در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده احتمال سقوط بیشتر قیمت تا سطح ۹۴٫۸۹ دلار/بشکه وجود دارد.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن نیز پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده به سطح ۹۶٫۷۵ دلار/بشکه ( پایین ترین سطح روز ۱۸ آوریل) سقوط کند که این هدف را بررسی امواج الیوت تایید کرده است. به باور ما چرخه سه موجی قیمت که از سطح ۱۲۷٫۰۲ ( بالاترین سطح روز ۱۱ آوریل ۲۰۱۱) آغاز گردیده هنوز تکمیل نشده است و تا کنون دو موج جزء آن یعنی موجهای A و B کامل شده اند .

همانطور که در نمودار تغییرات هفتگی می بینیم هر دو موج از نظر ساختاری ، امواج بسیار پیچیده ی را اتخاذ کرده اند بطوریکه موج A یک موج مسطح نامنظم است و این در حالی است که موج B به سختی می تواند طبقه بندی شود و بیشتر شبیه یک الگوی زیگزاگ غیر معمول در نظر گرفته می شود.

جالب آنکه موج B یک ویژگی فراکتال قوی را نشان می دهد که از سه موج با برچسب سه موج در قالب موجهای (a) و (b) و (c) دیده می شوند که به نظر می رسد یک نسخه گسترش یافته از موج (a) باشد که دارایی سه موچ کوچکتر یعنی موجهای a , b , c است.

حرکت کاهشی قیمت از سطح ۱۱۷٫۳۴ ( بالاترین سطح روز ۲۸ اوت) نشاندهنده تکمیل شدن موج B و استمرار روند نزولی قیمت در موج C می باشد. مهر تایید این سناریوی نزولی را مدت زمان طول موج B زده است که از نظر زمانی یعنی از زمان شروع سطح ۸۸٫۴۹ ( پایین ترین سطح روز ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲) این موج ۶۲ هفته طول کشید تا کامل شود. این دقیقا همانند مدت زمان موج قبلی A می باشد که از زمان شروع یعنی از سطح ۱۲۷٫۰۲ (بالاترین سطح سال ۲۰۱۱) به ۸۸٫۴۹ دقیقا این موج نیز ۶۲ هفته طول کشید تا تکمیل شود.

بعد از اینکه قیمت نفت برنت سطح ۱۲۸٫۴۰ ( بالاترین سطح ۱ مارس ۲۰۱۲) را لمس کرد دیگر هرگز موفق نشد که دوباره به این سطح برسد و چیزی که در نمودار روزانه شاهد هستیم اوج پایین تر (lower highs) در نرخهای ۱۱۹٫۱۷ (روز ۸ فوریه ) و اخیرا در سطح ۱۱۷٫۳۴ می باشد و طبق قواعد تئوری داو (Dow) روند نزولی بلند مدت قیمت نفت برنت به احتمال زیاد شروع شده است و به باور ما قیمت نفت برنت در درون تونل نزولی در حرکت است و کف این تونل هدف ۷۶ را نشانه گرفته است اما هدف واقع بینانه ما تا پایان سال سطح ۹۶٫۷۵ می باشد.

لازم به ذکر است که در حرکت صعودی تنها نفوذ قیمت نفت برنت به بالای سطح ۱۱۳ و رسیدن قیمت به بالای ۱۱۶ موجب گسترش قیمت در موج B به منطقه ۱۲۰ تا ۱۲۷ دلار/بشکه می شود.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت