تعطیلی دولت آمریکا بعد از ۱۷ سال… تحلیل واکنش بازار جهانی طلا 

خب، سرانجام دولت فدرال آمریکا از شب گذشته به دلیل ناتوانی کنگره این کشور در تصویب لایحه بودجه و به پایان رسیدن سال مالی، تعطیل شد با عدم تصویب این لایحه در حدود ۸۰۰ هزار شغل دولتی به طور موقت و تا زمان تعیین تکلیف بودجه تعطیل می شوند و این نخستین بار در ۱۷ سال گذشته است که عدم تصویب لایحه بودجه در موعد مقرر ، دولت فدرال را در تعطیلی قرار می دهد.

آخرین باری که دولت آمریکا تعطیل شد به سالهای میلادی ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ برمی گردد که در آن سالها قیمت جهانی اونس طلا کمتر از ۴۰۰ دلار بود و به خاطر می آورم که آن زمان در واکنش به تعطیلی دولت فدرال چیزی در حدود ۳ درصد افزایش یافت.

اختلافات میان جمهوری خواهان و دموکراتهای آمریکا در حالی است که بدهی های عمومی آمریکا به سقف۱۶٫۷  تریلیون دلار نزدیک می شود و بر اساس پیش بینی ها تا اواسط اکتبر (۱۷ اکتبر) بدهی های عمومی آمریکا از این رقم عبور می کند .

کنگره باید تا قبل از این تاریخ سقف بدهی های عمومی آمریکا را بار دیگر افزایش دهد در غیر این صورت ، دولت آمریکا توانایی بازپرداخت بدهی هایش را نخواهد داشت و بازارهای مالی جهان دچار آشفتگی خواهند شد و سخن کوتاه آنکه به نظر می رسد خطر نکول در پرداخت بدهی های دولت آمریکا در آستانه خودنمایی است که اگر چنین شود دیگر نمی توان انتظار کاهشهای بیشتر طلا را داشت. اما تحلیل تکنیکال همچنان شیب کاهشی قیمت را نشان می دهد که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار زیر می بینیم قیمت توانسته است که به حرکت اصلاحی اخیر خود که قبلا از سطح ۱۳۰۵٫۹۰ ( پایین ترین سطح ۲۴ سپتامبر) آغاز کرده بود خاتمه دهد و چنانچه در معاملات امروز به زیر سطح ۱۳۲۰ برسد می تواند دو مرتبه به سطح ۱۳۰۵ و حتی ۱۲۷۵ ( سطح فیب ۱۰۰ درصدی) کاهش یابد.  این تکمیل موج برگشی را کاهش روز گذشته قیمت از سطح ۱۳۴۳ تایید کرده است.

بررسی امواج الیوت نیز نشان می دهد که این حرکت نزولی در موج نزولی (c) قرار دارد و سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۳۷۴٫۵۴ ( بالاترین سطح روز ۱۹ سپتامبر) شروع شده است.

این موج نزولی (c) می تواند به اندازه طول موج قبلی (a) کاهش یابد و حتی به سطح ۱۲۷۵ ( خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) برسد اما برای تحقق این سناریو حتما لازم است که قیمت به زیر سطح ۱۳۲۰ برسد تا در اولین هدف به ۱۳۰۵ کاهش یابد در غیر این صورت خطر نکول آمریکا در پرداخت بدهی های خود عوامل و پیامد هایی دارد که توجه به آنها برای معامله گران در کلیه بازار ها حیاتی است .

هرچند هنوز این مسئله تبدیل به یک فاجعه نشده و فعلا در حد یک تعطیلی موقتی برای دولت فدرال می باشد اما در صورتی که کنگره تا روز ۱۷ اکتبر سقف بدهی های آمریکا را افزایش ندهد باید انتظار تاثیرات مخرب بر اقتصاد این کشور و جهان را داشته باشیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا