تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

قیمت نفت خام سبک آمریکا فعلا در روندی نامشخص و خنثی قرار دارد و دیروز سطح حمایت در نرخ ۱۰۱٫۰۵ دلار/بشکه را مستحکم نگاه داشت و برای امروز می بایست منتظر شکست یکی از سطوح ۱۰۱٫۰۵ یا ۱۰۳٫۷۷ بود تا جهت قیمت مشخص گردد.

تحلیل و بررسی امواج الیوت همچنان شیب نزولی و کاهشی قیمت نفت خام سبک آمریکا در میان مدت را نشان می دهد اما حرکت اصلاحی و برگشتی روز گذشته از سطح ۱۰۱٫۰۵ موجب وقفه در روند نزولی قیمت گردید و این در حالی است که واکنش اصلی بازار جهانی نفت عمدتاً به اخبار فاندامنتال و تعطیلی دولت آمریکا بعد از ۱۷ سال است و از این رو تا زمانیکه قیمت در زیر سطح مقاومت اصلی ۱۰۳٫۷۷ قرار دارد فشارهای نزولی بر قیمت نفت پابرجاست.

هم اکنون سطح ۱۰۳٫۷۷ مقاومت مستحکمی برای هر گونه حرکت اصلاحی نفت محسوب می شود و این بدان معنا است که فروشندگان در بالای این سطح دستورات استاپ قرار داده اند.

برای امروز چنانچه قیمت بتواند به زیر سطح ۱۰۱٫۰۵ کاهش یابد، احتمال شروع موج جدید کاهشی به سطح ۱۰۰ وجود دارد.  از بالا نیز تنها عبور قیمت از سطح ۱۰۳٫۷۷ موجب تکمیل شدن موج نزولی از سطح ۱۰۸٫۹۹( بالاترین سطح ۱۹ سپتامبر) می شود که همین به بازگشت قیمت می انجامد.

در هر صورت انتظار می رود، وضعیت بحرانی فعلی تعطیلی در آمریکا همچنان به عنوان سنتیمنت اصلی بازار بر تمامی اخبار و رویدادهای اقتصادی تاثیر گذار باشد و تا بازگشت آرامش پایدار به بازارها، حرکت بازار نفت متاثر از اخبار مرتبط با تعطیلی دولت فدرال آمریکا بماند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال با توجه به برگشت قیمت به درون الگوی مثلث فعلا جهت خاصی برای قیمت متصور نیستیم. این برگشت قیمت حاکی از آن است که هنوز الگوی مثلث تکمیل نشده است. در هر حال با توجه به اینکه ضلع بالایی و پایینی این الگو به هم نزدیک شده اند به احتمال زیاد این پترن یا امروز یا فردا به پایان می رسد.

به باور ما این الگوی مثلث جز آن دسته از الگوهای ادامه دهنده می باشد که در راستای همان حرک کاهشی آغاز شده از سطح ۱۱۶٫۵۶ ( بالاترین سطح ۶ سپتامبر) می باشد.

سطح مقاومت مهم امروز قیمت نفت برنت بر روی ۱۰۹٫۷۰ قرار دارد و تنها به شرط شکست این سطح موجب تایید تشکیل کف دو قلو در نزدیکی ۱۰۷٫۵۰ می شود که می تواند هدف ۱۱۱٫۲۶ را نمایان سازد. در حرکت نزولی نیز انتظار می رود فروشندگان بیشتری در نرخهای پایین ۱۰۷٫۲۱ اقدام به ورود به پوزیشن فروش نفت برنت با هدف ۱۰۵٫۶۱ دلار/بشکه کنند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت