تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

چنانچه قبلا اشاره کردیم، معامله گران در انتظار خروج قیمت از روند خنثی هستند و قیمت نفت خام سبک آمریکا همچنان در منطقه خنثی بین سطوح ۱۰۱٫۰۵ و ۱۰۲٫۷۶ دلار/بشکه قرار دارد و می بایست منتظر ماند تا یکی از این سطوح کاملا شکسته شود تا جهت امروز قیمت مشخص گردد. روز گذشته همانطور که پیش بینی کرده بودیم، قیمت به هدف ما در نرخ ۱۰۱٫۰۵ رسید اما دوباره در این محدوده باقی ماند.

همچنان فضا برای امتداد حرکت نزولی وجود دارد اما باید منتظر شکست سطح ۱۰۱٫۰۵ بود تا بتوانیم وارد فروش شویم. در حرکت افزایشی نیز تنها در صورت بازگشت قیمت به بالای نرخ ۱۰۲٫۷۶ احتمال شروع حرکت اصلاحی وجود دارد.

بنابراین برای امروز قرار گرفتن قیمت در زیر نرخ ۱۰۱٫۰۵ به معنای شروع حرکت نزولی است و با شکسته شدن آن این حرکت بیشتر تایید می شود و زمینه ساز فرود بیشتر قیمت به سطح ۹۹٫۳۰ خواهد بود.

این در حالی است که خریداران نفت، تنها با شکسته شدن سطح ۱۰۲٫۷۶ وارد معامله خواهند شد و در صورت تثبیت کامل قیمت در بالای این سطح، بازگشت حرکت اصلاحی صعودی و تشکیل یک کف دو قلوی کوچک در نزدیکی سطح ۱۰۱٫۰۵ تایید شده و راه برای افزایش قیمت به سطح ۱۰۴٫۵۰ هموار خواهد شد.

منتظر می مانیم تا ببینیم تحولات بازار باز هم معامله گران را به فروش بیشتر نفت ترغیب می نماید؟  با شکسته شدن سطح حمایت ۱۰۱٫۰۵ روند نزولی نفت شدت بیشتری به خود خواهد گرفت و قیمت به زیر سطح ۱۰۰ دلار/بشکه سقوط خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال با وجود اینکه قیمت همچنان در نزدیکی سطح حمایت ۱۰۷٫۷۶ دلار/بشکه قرار گرفته است اما برای امروز هدف ۱۰۵٫۶۱ را نشانه گرفته است.

همانطور که در نمودار زیر می بینیم سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی بزرگ C که از سطح ۱۱۱٫۲۶ ( بالاترین سطح روز ۱۹ سپتامبر) شروع شده قرار داشت که دیروز شکسته شد و در نمودار زیر کاملا مشخص است که این سطح نزدیک به ضلع پایینی الگوی نزولی مثلث می باشد.

با توجه به اینکه قیمت تا سطح ۱۰۶٫۸۱ پایین آمده است بنابراین میتوان نتیجه گرفت که الگوی نزولی مثلثی که در چارت تشکیل شده تا حدود زیادی تایید شده است.

اگرچه معمولا الگوهای مثلث قابل اطمینان نیستند اما بررسی امواج الیوت نشان می دهد که موج نزولی C هنوز فضا برای ادامه روند کاهشی دارد و این موج هنوز تکمیل نشده است. لازم به ذکر است که سطح مقاومت بر روی سطح ۱۰۸٫۵۰ دلار/بشکه قرار دارد و تنها به شرط شکست این سطح موجب نقض سناریوی کاهشی می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت