تحلیل و بررسی اختصاصی چشم انداز ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا 

پیشبینی جهت بازار جهانی اونس طلا همواره یکی از مشکل ترین امور علم بازار است تا جایی که بسیاری آن را امری غیر ممکن دانسته اند .  همانطور که قبلا نیز بدان اشاره کردم هرچه بازار کاراتر و دینامیک تر باشد این کار مشکل تر است و قطعا بازار طلا به عنوان کاراترین بازار دست خود را به این سادگی رو نخواهد کرد .

مسئله هنگامی دشوارتر می شود که بازه های زمانی بلندتری را مد نظر قرار دهیم . شاید بتوان با تخمین قابل قبول از روز و هفته آتی سخن گفت اما هنگامی که صحبت از ماه و سال می شود باید اندکی احتیاط کرد .

بنابراین در این مقاله قصد ما الزاما پیشبینی دقیق وضعیت قیمت جهانی اونس طلا در طی یک ماهه آینده نیست چرا که چنین عملی چندان عملی به نظر نمی رسد بلکه همانطور از عنوان این نوشتار بر می آید تنها نگاهی خواهد بود به وضعیت حرکت اونس طلا در ۲ الی ۴ هفته آینده . به عبارتی به این سوال پاسخ خواهیم داد که در طول چند هفته آینده بازار طلا احتمالا به کدام سو حرکت خواهد کرد ؟

در این چند روز اخیر همانطور که شاهد آن بوده ایم قیمت جهانی اونس طلا به دنبال تقویت بورسهای بین المللی و از سوی دیگر کاهش ذخایر طلای جهانی صندوق سرمایه گذاری اسپایدر در حال نزول است . این مسئله موجب بوجود آمدن پیش بینی های در بازار دال بر سقوط مجدد قیمت به زیر سطح ۱۴۰۰ شده است و به نظر می رسد با بازگشت توجهات به بهبود اوضاع اقتصادی ایالات متحده ، کم رنگ تر شدن انتظارات از توسعه  سیاستهای انبساطی بانک مرکزی آمریکا و افزایش قیمت شاخص جهانی دلار ، این فلز مجددا خیز خود را برای حرکت به سمت اعداد پایینتر از ۱۴۰۰ برداشته است و برای ۲ الی ۴ هفته آینده انتظار داریم که قیمت آن ابتدا تا نزدیکی سطح ۱۳۸۵ کاهش یابد و سپس بعد از آن به سوی ۱۴۴۸ برگردد و دوباره اصلاح نماید .

در چارت پایین کاملا به وضوح مشخص است که حرکت اصلاح افزایشی کوتاه مدت از سطح ۱۳۲۱٫۳۵ ( پایین ترین سطح روز ۱۶ آوریل ) با توجه به تشکیل سقف سه قلو (Triple Top) در منطقه ۱۴۸۷ در موج A کامل شده است و از هم اکنون تا ظرف ۲ الی ۴ هفته آینده در موج نزولی B و موج افزایشی C هستیم که  به احتمال زیاد می تواند در موج B ابتدا به اندازه ۶۱٫۸ درصد از موج A را برگشت نماید به عبارتی قیمت اونس طلا می تواند در این موج تا نزدیکی سطح ۱۳۸۵ ( سطح فیب ۶۱٫۸ درصدی از ۱۳۲۱ به ۱۴۸۷ ) کاهش یابد و سپس در موج C به ۱۴۴۸ احیا شود.

در هر حال ذکر این نکته نیز مهم است که حرکت بازگشتی اخیر از سطح ۱۳۲۱٫۳۶ در جهت خلاف روند کاهشی آغاز شده از سطح ۱۷۹۵٫۶۹ ( بالاترین سطح روز ۵ اکتبر ۲۰۱۲ ) می باشد ، در نتیجه این حرکت اصلاحی پس از تکمیل موج B احتمالا دوباره در موج C گسترش یابد که در نمودار دوم مشخص است و در این نمودار می بینیم که قیمت اونس طلا نتوانسته که به حرکت اصلاحی خود تا سطح ۱۵۰۳ ( سطح فیب ۳۸٫۲ درصدی ) ادامه دهد .

اگرچه مشخص نیست که آیا این حرکت اصلاحی و برگشتی از سطح ۱۳۲۱ توان و قدرت کافی را برای رسیدن به منطقه ۱۵۵۹ ( سطح فیب ۵۰ درصدی ) یا ۱۶۱۴ ( سطح فیب ۶۱٫۸ درصدی ) دارد یا خیر اما حداقل می توان انتظار داشت که در طی ۲ الی ۴ هفته آینده از اطراف سطح حمایت ۱۳۸۵ شاهد بازگشت دوباره قیمت به سوی ۱۴۴۸ باشیم زیرا به باور ما این حرکت اصلاحی و برگشتی که از سطح ۱۳۲۱ شروع شده در سه موج بزرگ A , B , C خلاصه می شود.

همانطور که در بالا گفتیم ، موج اول آن یعنی موج A در همان منطقه ۱۴۸۷٫۸۰ ( بالاترین سطح روز ۳ مه ) کامل شده است و حرکت کاهشی فعلی در موج نزولی B شکل گرفته است که به سوی سطح ۱۳۸۵ در حرکت است که این هدف را تشکیل الگوی سقف سه قلو تایید می نماید.

بنابراین بعد از موج B می بایست در انتظار موج افزایشی C باشیم که این موج از نزدیکی سطح ۱۳۸۵ شروع خواهد شد و براساس تحلیل سطوح فیبوناچی و شمارش امواج الیوت می تواند تا هدف اول ۱۴۴۹ ( سطح فیب ۳۸٫۲ درصدی ) و در صورت عبور از این سطح حتی تا منطقه ۱۴۸۸ اصلاح و افزایش داشته باشد.

لازم به ذکر است که اگر قیمت اونس طلا قاطعانه به زیر سطح  ۱۳۸۵ سقوط کند، هدف بعدی ۱۳۶۱ خواهد بود و بعد از آن موج افزایشی C دیگر قدرت و پتانسیل افزایشی چندانی نخواهد داشت و عمر این موج کوتاه خواهد بود و تنها می تواند تا نزدیکی سطح ۱۴۲۴ اصلاح و برگشت نماید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا