تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

هر چند روز گذشته با افزایش قیمت اونس طلا به سطح ۱۳۲۳ فروشندگان را برای مدتی به حاشیه برد اما تا زمانیکه قیمت در زیر نرخ ۱۳۲۶ قرار دارد، روند نزولی پایدار است.

می توان تقویت روز گذشته اونس طلا را به نوعی رفتار تاخیری طلا به اثرات اقتصادی عدم توافق بر سر تصویب بودجه آمریکا و بن بست سیاسی کنگره برای افزایش سقف بدهی های دولت اوباما و همچنین افزایش گمانه زنیها در رابطه با خطر نکول در پرداخت بدهی های دولت آمریکا (Default) نسبت داد .

زیرا آمریکا از ۱۸ اکتبر دیگر قادر به پرداخت دیون مالی خود نخواهد بود و دچار نکول خواهد شد مگر این که تا قبل از ۱۷ اکتبر قانون سقف بدهی در این کشور را اصلاح کند.

در خبری که دیروز نیز منتشر شد دفتر آمار آمریکا به علت عدم تامین بودجه دولت فدرال آمریکا اعلام کرد هیچ شاخص و آمار اقتصادی از این کشور حتی اگر آماده هم باشد منتشر نخواهد کرد و ممکن است که آمار اشتغال آمریکا (NFP) که برای هر ماه میلادی اعلام می شد فردا منتشر نشود.

تعطیلی بخشی های از نهادهای دولتی آمریکا که هم اکنون در روز سوم آن بسر می بریم بیانگر وضعیت بلاتکلیفی بودجه سالیانه آمریکاست که این موضوع فشار بر بانک مرکزی آمریکا برای عدم کاهش محرکهای اقتصادی (QE) را بیشتر می کند و این مسئله دیروز به نفع اونس طلا کمک کرد.

اما از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار زیر می بینیم قیمت جهانی اونس طلا هر چند روز گذشته برای گذر از مقاومت ۱۳۲۶ تلاشهایی کرد اما موفق نشد و در حال حاضر مجددا به محدوده تعادل خود در منطقه ۱۳۱۰ بازگشته است.

به باور ما این حرکت برگشتی و اصلاحی که دیروز از سطح ۱۲۷۸٫۲۷ ( پایین ترین سطح روز چهارشنبه) اتفاق افتاد به اتمام رسیده است  و انتظار داریم که دوباره به سوی سطح ۱۲۷۸ کاهش یابد.

این برگشت و اصلاح قیمت صرفا در جهت یک حرکت تصحیحی و پول بک (pullback) کوچک به سوی الگوی مثلثی که بین روزها ۱۸ سپتامبر تا ۱ اکتبر بوجود آمده می باشد و هنوز روند نزولی از سطح ۱۴۳۳٫۳۱ ( بالاترین سطح روز ۲۸ اوت)  پایدار است و قیمت در زیر خط میانگین متحرک ۵۰ روزه (۱۳۴۴) کاملا تثبیت شده است.

کاملا در نمودار زیر مشخص است که این روند در سه موج بزرگ A , B , C شکل گرفته و طول موج C کوتاهتر از طول موج A می باشد و این مسئله نشان می دهد که هنوز موج نزولی C کامل نشده است و فضا برای کاهش قیمت اونس طلا در این موج هنوز وجود دارد .

قبلا نیز خدمتتان عرض کردم که این موج می تواند به تضعیف بیشتر اونس طلا و به ادامه حرکت نزولی در این موج حتی تا سطح ۱۲۳۳ ( بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c) بیانجامد. به هر حال تا زمانی که شواهد و قرائنی محکم از تغییر وضعیت فعلی و شکست سطوح مقاومت ۱۳۲۶ و ۱۳۳۳ نبینیم همچنان روند اونس طلا را نزولی می دانیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا