تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

در حال حاضر قیمت اونس جهانی طلا در محدوده مابین ۱۳۲۳ و ۱۳۰۱ در نوسان است که این دامنه برای چند روز دامنه ای محدود محسوب می شود و می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که بازار برای مدتی نسبتا قابل توجه در فضای بدون ترند (Consolidation) قرار گرفته است .

اگر به تایم فریم ۱ ساعته نیز نگاه دقیق تری بیاندازیم این نکته آشکار است که چنین رفتاری به ندرت مشاهده شده و هر بار نیز که چنین امری رخ داده است بعد از آن برای مدت طولانی شاهد رفتار جهت دار بازار بوده ایم .  

از این رو به نظر می رسد که اونس طلا در آستانه تغییر فاز قرار دارد و زمان آن نیز اگرچه هنوز مشخص نیست اما احتمالا بسیار دور هم نخواهد بود .  شکست محدوده ۱۳۲۳ از بالا و یا  ۱۳۰۱  از پایین ورود به فاز جدید است .

همانطور که روز جمعه گفتیم انتظار می رود قیمت جهانی اونس طلا همچنان در روندی خنثی مابین نرخهای ۱۳۲۳  و ۱۳۰۱ باقی بماند تا شکست قدرتمند یکی از این سطوح در تعیین جهت قیمت به ما کمک کند.

در حرکت صعودی، شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۲۳ می تواند زمینه صعود تا سطح ۱۳۴۳ را فراهم کند و از سوی دیگر در صورت تثبیت قیمت در زیر سطح حمایت ۱۳۰۱ هدف بعدی سقوط قیمت تا سطح ۱۲۷۸ خواهد بود.

در واقع مقصر اصلی تمامی داستانهای اخیر بحران بودجه آمریکاست و در هر حال باید دید آیا این هفته این روند شدید تر می شود و یا روزنه های امیدی بوجود می آید .  

نکته مهمتر آنکه چنانچه کنگره آمریکا سقف بدهی های دولت را تا ۱۷ اکتبر افزایش ندهد، دولت با مشکل نکول (Default) در پرداخت بدهی ها مواجه خواهد شد و در صورت عدم حصول به این توافق، وام های دولت نکول می شود و چنانچه این سناریو به وقوع بپیوندد راه اونس طلا برای رسیدن و گذر کردن از ۱۳۲۳ و حتی ۱۳۴۳ در روزهای آینده هموار خواهد شد.

به اعتقاد من بحران بودجه و سقف بدهی های آمریکا بی هیچ تردیدی تاثیر خود را بر دیگر ارکان اقتصاد خواهد گذاشت و یا شاید گذاشته ، بنابراین اقتصاد آمریکا دوران عبور از مسیر پر خطری را تجربه می کند.

از سوی دیگر فردا چینی ها بعد از تعطیلات یک هفتگی به بازار بر می گردند و افزایش تقاضای فیزیکی برای خرید طلا و رشد تقاضا به خصوص از سوی معامله گران چینی تأثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت و گفته می شود آنها در نرخهای فعلی و حتی زیر ۱۳۰۰ وارد خریدهای فیزیکی خواهند شد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا