تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

روز جمعه قیمت نفت خام سبک آمریکا قادر به شکستن سطح مقاومت ۱۰۴٫۰۸ دلار/بشکه نشد و اکنون به دلیل عدم تعیین جهت، قیمت در روندی خنثی مابین ۱۰۴٫۰۸ و ۱۰۲٫۹۲ قرار گرفته است. برای امروز چنانچه قیمت بتواند به زیر سطح ۱۰۲٫۸۷ برسد با تایید تشکیل سقف دو قلوی کوچک (double – top) منجر به کاهش به ترتیب به سطوح ۱۰۲٫۱۰ و ۱۰۱٫۶۰ می شود.

این روند خنثی همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می فرمائید مابین خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۰۸٫۹۹ ( بالاترین سطح ۱۹ سپتامبر) به ۱۰۱٫۰۵ ( پایین ترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) شکل گرفته است.

در حال حاضر شاید بتوان گفت که نفت به سطوح اشباع خرید در نزدیکی سطح ۱۰۴٫۰۸ رسیده و در نتیجه، فرصتهای فروش در کوتاه مدت در پیش روی معامله گران قرار گرفته است.

سطح مقاومت امروز بر روی نرخ ۱۰۴٫۰۸ تشکیل شده است و تنها  در صورت شکست این سطح موجب افزایش به سوی ۱۰۵٫۰۲ ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می شود اما با توجه به تشکیل سقف دو قلو در نزدیکی سطح ۱۰۴٫۰۸ هدف سقوط قیمت به زیر سطح ۱۰۲٫۹۲ و در ادامه ۱۰۲٫۱۰  است.

در هر صورت برای امروز با توجه به اظهارات اخیر جان بوهنر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر آنکه اگر اوباما وارد مذاکره نشود، آمریکا در پرداخت بدهی های خود نکول خواهد کرد هدف سقوط قیمت به زیر سطح ۱۰۲٫۸۷ و در ادامه ۱۰۲٫۱۰ الی ۱۰۱٫۶۰ دلار/بشکه است که در نمودار زیر مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که قیمت آن به زیر سطح حمایت ۱۰۸٫۶۹ دلار/بشکه کاهش یابد و تا سطح ۱۰۷٫۴۰ برسد این در حالی است که در حرکت صعودی تنها نفوذ قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۰۹٫۸۵ در موج c موجب صعود به سطح ۱۱۰٫۶۰ می شود.

از نظر تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت ، این سومین موج از الگوی دو زیگزاگی شکل می باشد که از سطح ۱۰۶٫۸۱ ( پایین ترین سطح ۱ اکتبر ) شروع شده است .

موج اول با برچسب a تکمیل شده است که این موج از پنج موج کوچکتر در قالب موجهای ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ شکل گرفته و این پنج موج بیانگر آن است که هنوز حرکت افزایشی که از سطح ۱۰۶٫۸۱ آغاز گردیده به اتمام نرسیده است و حتی ممکن است در موج c به سوی سطح ۱۱۰٫۶۰ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) افزایش یابد.

این در حالی است که پایین تر از سطح  ۱۰۸٫۶۹( خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) همانطور که اشاره کردیم ادامه حرکت نزولی می تواند قیمت را به سطح ۱۰۷٫۴۰ دلار/بشکه برساند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت