تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

روز گذشته قیمت کالاهای استراتژیک (Commodities) با کاهش همراه شدند و قیمت نفت خام سبک آمریکا توانست با شکست سطح ۱۰۲٫۹۲ دلار/بشکه تا سطح ۱۰۱٫۸۶ سقوط کند اما در اوایل سشن آمریکا پس از آنکه اوباما موافقت خود را با افزایش اندک سقف بدهی ها اعلام کرد قیمت نفت دوباره به بالای سطح ۱۰۳ برگشت.

ولی هنوز هیچ پیشرفتی بین دموکراتها و جمهوری خواهان بر سر تصویب بودجه و افزایش سقف بدهی ها صورت نگرفته است. از این رو حرکت قیمت نفت خام سبک آمریکا در روندی نامشخص دنبال می شود و لازم است که تحولات بیشتری در نمودار قیمت صورت گیرد تا جهت حرکت بعدی آن مشخص شود.

همانطور که در نمودار زیر می بینیم افزایش اخیر قیمت از سطح ۱۰۱٫۰۶ ( پایین ترین سطح روز ۱ اکتبر) در پنج ریز موج شکل گرفته است و این حرکت موجی نشان می دهد که قیمت نفت می تواند دومرتبه بالاترین سطح روز ۳ اکتبر یعنی نرخ ۱۰۴٫۳۸ را لمس کند.

در هر حال اگر این افزایش بخشی از حرکت سه موجی باشد که از سطح ۱۰۱٫۰۵ ( پیایین ترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) شروع شده باید چشم انداز آن را نزولی در نظر بگیریم و حرکت کاهشی قیمت از سطح ۱۰۴٫۳۸ می تواند زمینه را برای کاهش مجدد قیمت فراهم سازد.

بنابراین در معاملات امروز در صورتیکه قیمت بتواند به بالای سطح ۱۰۳٫۵۲ ( خط فیبوناچی ۵۰ درصدی)  از موج افزایشی c یا موج ۳ برسد می تواند تا حدود ۱۰۴٫۴۰ ( خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و حتی ۱۰۵٫۱۸ ( خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) افزایش یابد و این در حالی است که در حرکت نزولی نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۰۱٫۸۶ دلار/بشکه می تواند منجر به سقوط قیمت گردد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن انتظار داریم که قیمت آن برای مدتی کوتاه فعلا بین منطقه ۱۰۹٫۰۵ الی ۱۱۰٫۲۱ دلار/بشکه در نوسان باشد و بعد از آن یا به سوی سطح ۱۱۰٫۹۳ افزایش یابد یا به سوی سطح ۱۰۷٫۸۹ اصلاح کند.

این محدوده خنثی همانطور که در نمودار زیر مشخص است بین منطقه خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی c که از سطح ۱۰۷٫۸۹ شروع شده قرار گرفته است.

به باور ما این سومین موج از یک الگوی دابل زیگزاگ می باشد و اگرچه موج قبلی a در پنج ریز موج صورت گرفته است اما هنوز نمی توان از گسترش این موج افزایشی به سوی سطح ۱۱۰٫۹۳  ( بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) اطمینان پیدا کرد.

در حرکت افزایشی چنانچه قیمت بتواند به بالای سطح ۱۱۰٫۲۱ برسد الگوی سر و شانه وارونه تایید خواهد شد که می تواند به هدف ۱۱۳٫۱۰ دست یابد و این در حالی است که نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۰۹٫۰۵ موجب کاهش قیمت به سطح ۱۰۷٫۸۹ دلار/بشکه می گردد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت