تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

دیروز قیمت نفت خام سبک آمریکا تا سطح ۱۰۱٫۱۸ دلار/بشکه سقوط کرده بود تا اینکه با حرکت افزایشی در اوایل سشن آمریکا دوباره تمامی معادلات به هم خورد و به همان منطقه خنثی قبلی خود برگشت.

به نظر می رسد طی روزهای آینده توافقی بر سر تصویب بودجه آمریکا بین دموکراتها و جمهوریخواهان حاصل شود و در حال حاضر بازار همچنان با خوش‌ بینی آخرین تحولات بن بست سیاسی اقتصادی آمریکا را دنبال می‌کند که این مسئله دلیل اصلی صعود قیمت از سطح ۱۰۱٫۱۸ محسوب می شود.

در هر صورت این موضوع باعث شد که دوباره قیمت نفت به همان منطقه رنج و خنثی قبلی خود یعنی سطوح ۱۰۱٫۰۵ تا ۱۰۴٫۳۸ برگردد و صعود روز گذشته نشان داد که هنوز قیمت در این منطقه قرار دارد و فعلا نمی توان مشخص کرد که در نمودار نفت الگوی کف دو قلو (double – bottom) ساخته شده یا اینکه از نظر بررسی امواج الیوت الگوی نزولی فلت یا مسطح (Flat) در حال شکل گیری است؟

به نظر ما تنها در صورتی می توان نسبت به ساخته شدن کف دو قلو مطمئن شد که قیمت بتواند با قدرت از سطح مقاومت ۱۰۴٫۳۸ عبور کند که آن وقت هدف سطح ۱۰۷٫۷۰ خواهد بود اما از سوی دیگر اگر قیمت به زیر سطح ۱۰۱٫۰۵ برسد مجدد سیر نزولی آغاز خواهد شد که می تواند قیمت را تا حدود ۹۷٫۷۰ پایین بکشاند.

بنابراین همانطور که اشاره کردیم برای ادامه حرکت افزایشی می بایست حتما نرخ ۱۰۴٫۳۸ و برای ادامه حرکت نزولی می بایست حتما نرخ ۱۰۱٫۰۵ شکسته شوند تا وارد خرید یا فروش نفت خام سبک آمریکا شویم. بهتر است تا آن زمان منتظر بمانیم و ببینیم کدامیک از این سطوح زودتر شکسته می شوند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همانطور که در نمودار زیر می بینیم قیمت با سطح مقاومت محکم و جدی در نرخ ۱۱۲٫۰۸ دلار/بشکه مواجه است و برای امروز ممکن است مقداری به سطح ۱۱۰٫۸۳ اصلاح کند که این هدف را بررسی سطوح فیبوناچی تایید کرده است.

صعود شدید روز گذشته بیانگر ادامه حرکت برگشتی از سطح ۱۰۶٫۸۱ ( پایین ترین سطح روز ۱ اکتبر ) می باشد اما در اولین تلاش خود موفق به عبور از سطح مقاومت ۱۱۲٫۰۸ ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از سقوط ۱۱۷٫۳۴ – بالاترین سطح روز ۲۸ اوت) نشد .

به نظر می رسد که خط فیبوناچی ۵۰ درصدی فعلا به عنوان مقاومت قیمت عمل کند و همانند مقاومت ۱۱۰٫۸۳ که قبلا موجب اصلاح و برگشت قیمت در موج b شد اینبار نیز سطح مقاومت ۱۱۲٫۰۸ چنین حرکتی را برای نفت برنت ایجاد کند و موجب برگشت و اصلاح به سوی سطح ۱۱۰٫۸۳ شود. 

لازم به ذکر است که در حرکت صعودی تنها به شرط نفوذ قیمت به بالای سطح ۱۱۲٫۰۸ موجب صعود به سوی سطح ۱۱۳٫۳۲ دلار/بشکه ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می گردد که در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت