تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

تمایلات نزولی اونس جهانی طلا در حالی شکل می گیرد که قیمت در سطوح پایین ۳ ماهه گذشته قرار گرفته است. از مدتها پیش احتمال شکسته شدن حمایت ۱۲۷۸ و ۱۲۷۳ ( پایین ترین سطوح از ۷ اوت تا ۲ اکتبر) را مطرح کرده ایم و سرانجام این امر روز جمعه رخ داد . روز جمعه ارزش قیمت جهانی طلا به شدت تضعیف شد و به پایین سطح ۱۲۶۶ سقوط کرد.

ابراز اطمینان سرمایه گذاران بین المللی از جلوگیری از خطر قصور در پرداخت بدهی آمریکا و مذاکرات جدی جمهوری خواهان با اوباما برای حل بن ‌بست تصویب بودجه و افزایش سقف بدهی دولت، موجب سقوط قیمت جهانی اونس طلا گردید و به نظر می رسد امروز نیز این روند تا زمانیکه قیمت در زیر سطح مقاومت ۱۲۸۷ ( بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و ۱۲۹۵ قرار دارد ، ادامه داشته باشد.

این گمانه زنیها به همراه فروش طلا توسط اسپایدر ( بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای جهانی) عامل اصلی نزول جدی طلا در بازارهای جهانی بوده است بطوریکه امروز مشخص شد صندوق اسپایدر ۵٫۴ تن دیگر از ذخایر طلای خود را فروخته است و هم اکنون کل موجودی ذخایر آن به ۸۹۰٫۹۸ تن کاهش یافته که کمترین حد در ۴ ساله گذشته محسوب می شود.

از این رو باید انتظار موج دیگری از سقوط اونس طلا را داشت که احتمالا در میان مدت ( طی ۱ الی ۳ ماهه آینده) منطقه ۱۱۲۰ الی ۱۱۱۰ را نشانه خواهد رفت که این هدف پایین تر از سطح ۱۱۸۰ می باشد که در ماه ژوئن تجربه کرد و این سطح کمترین نرخ در طی ۳ ساله گذشته محسوب می شود.

برای معاملات امروز بازارهای آمریکا تعطیل هستند اما از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت جهانی هر اونس طلا توانسته به زیر سطح ۱۲۶۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) کاهش یابد و تا زمانیکه زیر سطح ۱۲۸۷ و ۱۲۹۵ الی ۱۳۰۲ قرار دارد، از هم اکنون راه برای کاهش بیشتر به سوی سطح ۱۲۳۲ هموار شده است و به باور ما قیمت روند نزولی قبلی خود را که از سطح ۱۴۳۳٫۳۱ ( بالاترین سطح ۲۸ اوت) آغاز کرده همچنان در پیش گرفته است.

از نظر تحلیل تکنیکال، بررسی امواج الیوت نیز نشان می دهد که قیمت همچنان در موج نزولی قدرتمند C قرار دارد که در این موج به سوی سطح ۱۲۳۲ ( بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) در حال کاهش است و این سطح دقیقا محل برخورد با کف تونل و مماس با خط پایینی تونل رسم شده می باشد که در چارت زیر مشاهده می فرمائید.

البته برای اینکه از کاهش قیمت به سطح ۱۲۵۰ و ۱۲۳۲ مطمئن شویم می بایست حتما قیمت به زیر سطح ۱۲۶۱ برسد. در حال حاضر قیمت در زیر سطح ۱۲۸۷ در نوسان است و اگر قیمت زیر پایین ترین نرخ روز جمعه خود یعنی سطح ۱۲۶۱ تثبیت شود، این بدان معنا خواهد بود که سطح حمایت ۱۲۶۶ با قدرت شکسته شده است و پس از آن احتمال فرود تا نرخهای ۱۲۵۰ و ۱۲۳۲ قابل تصوّر است که در نمودار زیر می بینید.

بنابراین ما در یک روند نزولی برای قیمت جهانی اونس طلا قرار داریم و در سه ماهه پایانی سال میلادی ۲۰۱۳ دوباره سطح ۱۱۸۰ و حتی نرخهای پایین تری را تجربه خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی هر اونس طلا

اونس طلا