تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

سرانجام، چنانچه پیش بینی می کردیم، قیمت نفت خام سبک آمریکا در معاملات روز جمعه ناگزیر تن به سقوطی شدیدی داد و تا سطح ۱۰۰٫۵۹ دلار/بشکه سقوط کرد و پس از آن هر چند هم اکنون به بالای سطح ۱۰۲ اصلاح کرده است اما پیش بینی می کنیم که قیمت آن در روزهای آتی به زیر ۱۰۰ دلار/بشکه و بعد از آن به سوی ۹۷٫۷۰ الی سطح ۹۴٫۸۹ کاهش یابد .

در چارت هفتگی قیمت نفت چنین به نظر می رسد که قیمت برای مدتی طولانی بین منطقه خنثی بزرگ ۷۴٫۹۵ و ۱۱۴٫۸۳ قرار گرفته است و کاهش روز جمعه قیمت به سطح ۱۰۰٫۵۹ زمینه را برای سقوط بیشتر فراهم کرده است.

این حرکت خنثی همانطور که در بولتن چشم انداز سه ماهه قیمت نفت خام سبک آمریکا اشاره کردیم در جهت خلاف روند افزایشی قبلی که از سطح ۳۲٫۴۰ ( پایین ترین سطح سال ۲۰۰۸) آغاز شد و در نرخ ۱۱۴٫۸۳ ( بالاترین سطح دوم مه ۲۰۱۱) به اتمام رسید محسوب می شود.

بررسی امواج الیوت الگوی فلت یا مسطح (Flat) را نشان می دهد که شامل سه موج در قالب موجهای A , B , C  می باشد که تقریبا از نظر طولی و احتمالا از نظر زمانی نیز با هم یکسان و برابر می باشند که در نمودار هفتگی مشخص است.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید حرکت کاهشی قیمت از سطح ۱۱۴٫۸۳ به سطح ۷۷٫۲۸ ( پایین ترین سطح روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲) در موج A صورت گرفت و بعد از آن حرکت افزایشی از سطح ۷۷٫۲۸ به سطح اخیر ۱۱۲٫۲۴ در موج B شکل گرفته است.

با نگاهی دقیق تر و بررسی موشکافانه امواج می توان متوجه شد که موج A در حدود ۶۰ هفته شکل گرفته و موج B در حدود ۶۱ هفته.

از نظر بررسی طول امواج می توان نتیجه گرفت که موج B به سقف و پیک قیمتی خود رسیده است و هم اکنون ما در موج نزولی قدرتمند C قرار داریم که در ماههای آتی به سوی ضلع پایینی این روند خنثی یعنی به سمت ۷۴٫۹۵ در حال کاهش است که این سطح پایین ترین نرخ روز ۴ اکتبر ۲۰۱۱ می باشد و همانطور که می دانیم معمولا این موج نوسانات نزولی شدیدی دارد و از شتاب کاهشی بیشتری برخوردار است.

البته هر چند این موج کاهشی بسیار قوی و قدرتمند است اما بعید است که در این یکی دو ماه بتواند با سرعت در این موج به سطح ۷۴٫۹۵ کاهش یابد اما برای هفته های آتی هدف اولیه و واقع بینانه ما سقوط قیمت به زیر سطح ۱۰۰ و سپس منطقه ۹۷٫۷۰ الی سطح ۹۴٫۸۹ دلار/بشکه ( خط فیبوناچی ۵۰ درصدی و نقطه وسط محدوده خنثی ۱۱۴٫۸۳ الی ۷۴٫۹۵ ) می باشد.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت برنت

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن به سطح ۱۰۹٫۳۰ دلار/بشکه کاهش یابد زیرا قیمت توانسته است که حرکت اصلاحی و برگشتی اخیر خود را از سطح ۱۰۶٫۸۱ ( پایین ترین سطح ۱ اکتبر) تکمیل کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت و ساختار امواج الیوت تایید کرده است.

همانطور که در نمودار زیر قابل مشاهده است ترکیب امواج الیوت در دو موج a و c  شکل گرفته اند که این دو موج از نظر طولی با هم یکسان و برابر هستند و کاملا به وضوح مشخص است که موج c در نزدیکی سطح مقاومت ۱۱۲٫۰۸ ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از کاهش ۱۱۷٫۳۴ – بالاترین سطح ۲۸ اوت – به ۱۰۶٫۸۱) به پیک و سقف قیمتی خود رسیده است.

برای امروز سطح ۱۱۰٫۸۳ که بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی قرار گرفته است حمایت قیمت محسوب می شود که به باور ما این سطح شکسته خواهد شد و حمایت بعدی بر روی سطح ۱۰۹٫۳۰ ( خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) قرار دارد.

لازم به ذکر است که در حرکت افزایشی تنها نفوذ قیمت به بالای سطح ۱۱۲٫۰۸ موجب افزایش به سوی ۱۱۳٫۳۲ دلار/بشکه خواهد شد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی تشکیل شده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت