تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

روز گذشته به خاطر برخی نگرانی ها از عدم توافق زودهنگام سیاستمداران آمریکایی درباره افزایش سقف بدهی ها، برای لحظه ای قیمت جهانی اونس طلا تا آستانه ۱۲۹۰ تقویت شد اما قدرت ماندن در این سطح را نداشت و دوباره تا حدود ۱۲۶۶ ( خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) نزول کرد . 

از نظر تحلیل فاندامنتال مذاکرات درباره افزایش سقف بدهی‌های دولت آمریکا همچنان ادامه دارد و از آنجایی که تنها دو روز مانده به پایان موعد توافق در یافتن راه حلی برای نجات ایالات متحده آمریکا از ورشکستگی، احتمالا امروز یا فردا قانون گذاران آمریکایی بر سر سقف بدهی ها دولت به توافق خواهند رسید و اگر این توافق امروز تایید شود انتظار سقوط قیمت جهانی اونس طلا تا سطح ۱۲۵۰ و ۱۲۳۳ را دیر یا زود خواهیم داشت.

بنابراین اوضاع طلا همچنان جالب نیست و هر چند ممکن است بازگشتهای تکنیکی را شاهد باشیم اما در کل روند این فلز همچنان نزولی است . 

از این رو تمامی بازارها در حال حاضر چشمهای خود را به کنگره آمریکا و احتمال توافق بین نمایندگان کنگره برای افزایش سقف بدهی آمریکا دوخته اند و البته هنوز هیچ توافق رسمی در کنگره در این زمینه حاصل نشده است و تا زمانیکه به توافق نرسند علائم زیادی از اضطراب در بازارها مشاهده خواهد شد زیرا در صورتی که حتی در مدت زمانی کوتاه آمریکا در وضع ناتوانی در بازپرداخت بدهی ‌هایش قرار گیرد، اعتماد جهانی را در بازارهای مالی از بین خواهد برد.

 اما با توجه پیشرفت قابل توجه در مذاکرات اخیر، رهبران کنگره در حال مذاکره درباره تامین بودجه دولت تا ۱۵ ژانویه سال ۲۰۱۴ و افزایش سقف بدهی‌های دولت تا نیمه فوریه ۲۰۱۴ هستند و این گمانه زنیها عامل اصلی نزول جدی طلا بوده است به طوری که در حال حاضر به پایینترین حد خود در طی ۳ ماهه گذشته رسیده است و به نظر می رسد که این روند همچنان ادامه داشته باشد .

تنها یک موضوع می تواند موجب تقویت قیمت طلا شود و آن اینکه اگر دولت و نمایندگان کنگره آمریکا تا روز پنجشنبه برای حل اختلافات خود بر سر لایحه بودجه و افزایش سقف بدهی ها به توافق نرسند ، دولت آمریکا از عمل به تعهدات مالی خود ناتوان خواهد شد. مشکلی که نه تنها آمریکا، بلکه اقتصاد کشورهای مرتبط با ایالات متحده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و  هراس شدیدی از سرایت بحران امریکا به سایر کشورهای جهان بوجود خواهد آورد و تنها در این شرایط ( ورشکستگی آمریکا) موجب تقویت قیمت می گردد.

با نزدیک شدن به زمان اعلام این خبرها گمانه زنیها بازار را هدایت خواهد کرد و احتمالا امروز و فردا شاهد ایجاد تحرکاتی در بازار جهانی طلا خواهیم بود.

از نظر تحلیل تکنیکال در صورت عبور قیمت از سطح ۱۲۶۶ ( سطح فیب ۷۶٫۴ درصدی ) و شکسته شدن سطح ۱۳۶۱ سیگنال روشنی از شروع حرکت کاهشی در موج نزولی C با هدف رسیدن قیمت به سطوح ۱۲۵۰ و ۱۲۳۳ ظاهر خواهد شد و همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت کماکان در کانال نزولی که از روزهای پایانی ماه اوت شروع شده بود، ادامه دارد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا