تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

مذاکرات جمهوریخواهان و دموکرات ها، برای افزایش سقف بدهی تا کنون به نتیجه نرسیده است که این موضوع به کاهش نفت می انجامد و در برخی موارد افزایش امیدواری ها نسبت به توافق کنگره و دولت آمریکا بر سر بودجه و سقف بدهی ها به احیا و اصلاح قیمت آن کمک می کند.

به همین خاطر قیمت نفت خام سبک آمریکا همچنان در محدوده خنثی بین سطوح ۱۰۱٫۰۵ و ۱۰۴٫۳۸ دلار/بشکه قرار گرفته است و هر چند روز جمعه قیمت تا سطح ۱۰۰٫۶۰ ریزش کرد اما دوام چندانی نداشت و دوباره به بالای ۱۰۲ اصلاح کرد.

در طی چند هفته گذشته قیمت آن در نوار نسبتا باریکی حرکت کرده است که این خود نشاندهنده انتظار بازار برای خروج از این روند خنثی است . هر چند قیمت در آستانه اتمام روند خنثی خود در الگوی بوجود آمده می باشد اما هنوز سیگنال مطمئن و قدرتمندی صادر نکرده است که جهت بعدی قیمت مشخص گردد و اتفاقا اگر به تایم فریم ۱ ساعته پایین نگاه کنید متوجه سکوت بازار در روزهای پیشین می شوید .

البته هر چند در تایمهای کوچکتر شاهد امواجی بودیم اما این حرکات الاکلنگ گونه بیشتر نشاندهنده حالت بدون روند بازار بوده است تا ایجاد روندی قوی، بطوریکه قیمت هنوز در بین مقاومت ۱۰۴٫۳۸ و حمایت ۱۰۱٫۰۵ باقی مانده است و این سطوح همچون حصاری برای نفت عمل کرده و هنوز بازار قدرت عبور از آن را نداشته است .

جدای از رفتار این چند روزه و اصلاح نفت نباید فراموش کرد که این کالا همچنان تحت فشار قرار دارد و نیروهایی که آنرا به پایین سوق می دهند  قوی تر می باشند.

بنابراین به اعتقاد ما گذر از این سطوح نیاز به مومنتوم بالایی دارد که با تجمیع این انرژی قطعا یکی از این سطوح با قدرت شکسته خواهد شد . نفوذ قیمت به بالای سطح ۱۰۴٫۳۸ موجب صعود و نزول قیمت به زیر سطح ۱۰۰٫۶۰ موجب کاهش به زیر سطح ۱۰۰ دلار/بشکه می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال تحلیل روز گذشته همچنان معتبر است و پیش بینی می کنیم که قیمت آن همچنان به سطح ۱۰۹٫۳۰ دلار/بشکه کاهش یابد زیرا قیمت توانسته است که حرکت اصلاحی و برگشتی اخیر خود را از سطح ۱۰۶٫۸۱ ( پایین ترین سطح ۱ اکتبر) تکمیل کند که این موضوع را همانطور که روز گذشته اشاره کردیم بررسی امواج الیوت و ساختار امواج الیوت تایید کرده است.

همانطور که در نمودار زیر قابل مشاهده است ترکیب امواج الیوت در دو موج a و c  شکل گرفته اند که این دو موج از نظر طولی با هم یکسان و برابر هستند و کاملا به وضوح مشخص است که موج c در نزدیکی همان سطح مقاومت ۱۱۲٫۰۸ ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از کاهش ۱۱۷٫۳۴ – بالاترین سطح ۲۸ اوت – به ۱۰۶٫۸۱) به پیک و سقف قیمتی خود رسیده است.

برای امروز سطح ۱۱۰٫۶۸ که در نزدیکی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی قرار گرفته است حمایت ضعیف قیمت محسوب می شود که به باور ما این سطح شکسته خواهد شد و با عبور از سطح ۱۰۹٫۸۰ ( پایین ترین سطح روز گذشته) حمایت بعدی بر روی سطح ۱۰۹٫۳۰ ( خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که در حرکت افزایشی تنها افزایش قیمت به بالای سطح ۱۱۲٫۰۸ و تثبیت حداقل ۲ ساعت بالای آن موجب رسیدن قیمت به سوی ۱۱۳٫۳۲ دلار/بشکه خواهد شد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار دارد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت