تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

الگوی کلاسیک “فروش بر مبنای شایعه، خرید بر اساس واقعیت”، در جریان موافقت رهبران کنگره آمریکا بر سر تصویب لایحه بودجه و افزایش سقف بدهی ها بوجود آمد و موجب شد قیمت جهانی اونس طلا در معاملات روز گذشته بیش از ۳ درصد افزایش یابد یعنی چیزی در حدود ۴۰ دلار. این طرح تامین بودجه سازمان های دولتی آمریکا را تا تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۱۴ و افزایش محدودیت استقراض این کشور را تا تاریخ ۷ فوریه را تمدید می کند.

با اعلام موافقت کنگره و پس از آنکه اوباما طرح افزایش سقف بدهی های امریکا را امضاء کرد ، به احتمال زیاد اجرای طرح کاهش محرکهای پولی یا همان کاهش برنامه خرید اوراق قرضه آمریکا حداقل تا اوایل سال آینده به تعویق افتاد.

به تاخیر افتادن توقف سیاستهای انبساطی پولی بانک فدرال رزرو عاملی است که دلیل اصلی افزایش  قیمت جهانی طلا می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند مخصوصا با نزدیک شدن به جلسه ۳۰ اکتبر بانک مرکزی آمریکا (FOMC) باشد .

افزایش روز گذشته اونس طلا نیز به دلیل این موضوع می باشد و آنچه مسلم است اینکه، بانک مرکزی آمریکا و مردان اقتصادی این کشور چندان تمایلی به پایان بخشیدن به سیاستهای انبساطی و کاهش برنامه خرید اوراق قرضه و حتی افزایش انتظارات بازار در جلسه بعدی خود ندارند. این مسائل همگی دست به دست هم داده اند تا دلار یکی از ضعیف ترین ارزها در معاملات بازار جهانی ارز باشد بطوریکه در برابر یورو ، پوند ، دلار استرالیا و بسیاری دیگر از ارزهای بین المللی نزول قابل ملاحظه ای داشته است .

با توجه به بازگشت دوباره تمامی توجهات بازار به شاخصهای اقتصادی ایالات متحده که احتمالا حکایت از وخامت اقتصاد این کشور در واکنش به تعطیلی دو هفته ی دولت فدرال خواهد داشت، در صورتیکه از این به بعد آمارهای اقتصادی ضعیف تر از حد انتظار اعلام شوند باید از هم اکنون اونس طلا را در حوالی سطح ۱۳۴۲ دید .

از نظر تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت ، برای رسیدن به هدف ۱۳۴۲ لازم است که قیمت بتواند با قدرت از سطح مقاومت ۱۳۲۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) عبور کند و برای این کار افزایش قیمت تا سطح ۱۳۲۶ تاییدی در جهت تقویت قیمت تا حدود سطح ۱۳۴۲ ( خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) خواهد بود .

اما در صورتیکه قیمت موفق به تثبیت خود بالای سطح ۱۳۲۱ نباشد ، احتمال اصلاح و برگشت قیمت نیز تا سطح ۲۳٫۶ درصدی اصلاحی (از سقوط ۱۴۳۳ به ۱۲۵۱) در نرخ ۱۲۹۵ وجود دارد که این سطح محل برخورد قیمت با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۴۳۳ می باشد که در نمودار زیر مشخص است.

در حال حاضر اونس طلا فاصله چندانی تا عدد ۱۳۲۱ ندارد و احتمال فتح این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود و قیمت حداقل تا سطح ۱۳۲۶ بالا بیاید طلا نیز رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت و خود را گامی دیگر سطح ۱۳۴۲ نزدیک می کند در غیر این صورت احتمال ایجاد ترند ملایمی در جهت برگشت و اصلاح قیمت به سوی خط روند نزولی را داریم.

بنابراین برای امروز قیمت در سطح ۱۳۲۱ سطح مقاومت تشکیل داده است و تنها به شرط رسیدن قیمت به سطح ۱۳۲۶ می تواند نوید بخش صعود قیمت بسوی سطح ۱۳۴۲ باشد در غیر این صورت فعلا بهتر است که در نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۲۱ نسبت به تسویه پوزیشن های خرید اقدام کرد و بعد از آن منتظر واکنش بازار به این خط مقاومت بود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا