تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

تا به این جای کار شاهد فراز و فرود نفت بوده ایم اما مهمترین حرکت قابل توجه، سقوط هفته گذشته قیمت نفت بود که قیمت را تا نزدیکی سطح روانی ۱۰۰ دلار/بشکه پایین آورد.

این حرکت قابل پیش بینی بود و هم اکنون هرچند یک حرکت اصلاحی به نزدیکی سطح ۱۰۱ صورت گرفته است، با این حال، روند کاهشی نفت احتمالاً امتداد بیشتری یابد و همچنان هدف ۹۸٫۱۵ معتبر است که این تارگت را بررسی سطوح فیبوناچی از افزایش ۸۴٫۰۵ ( پایین ترین سطح ۷ نوامبر ۲۰۱۲) به ۱۱۲٫۲۴ ( بالاترین سطح ۲۸) تایید کرده است.

تحلیل تکنیکال نشان می دهد سطح حمایت بر روی نرخ ۱۰۱٫۴۷ کاملا شکسته شده است و حمایت بعدی بر روی ۹۸٫۱۵ ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) تشکیل شده است.

علاوه بر این ، یک گوه (wedge) که بین روزهای ۳۰ سپتامبر و ۱۷ اکتبر تشکیل شده نیز از ادامه سیر نزولی خبر می دهد و این الگو به عنوان یک الگوی ادامه دهنده نزولی است و این بدان معنی است که روند نزولی را در همان جهت قبلی نزولی که از سطح ۱۱۲٫۲۴ شروع کرده در پیش خواهد گرفت.

سطح مقاومت نیز بر روی نرخ ۱۰۱٫۷۱ ( بالاترین سطح ۱۸ اکتبر) قرار دارد و تنها به شرط شکسته شدن سطح ۱۰۲ موجب تشکیل کف موقتی می شود. بنابراین امتداد بیشتر حرکت نزولی، می تواند موجب سقوط بیشتر قیمت گردد و با شکست سطح ۱۰۰ زمینه سقوط بیشتر قیمت نفت خام سبک آمریکا تا سطح ۹۸٫۱۵ دلار/بشکه را فراهم نماید که در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی و سیگنال امروز اندکی مبهم و نامشخص است زیرا همانطو که در نمودار زیر ملاحظه می فرمائید قیمت در اطراف سطح مقاومت ۱۰۹٫۹۷ قرار گرفته است.

این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از نزول ۱۱۲ ( بالاترین سطح ۱۰ اکتبر) به ۱۰۸٫۷۱ ( پایین ترین سطح روز ۱۷ اکتبر) تشکیل شده است و برای امروز تنها به شرط آنکه قیمت بتواند به بالای سطح ۱۱۰٫۲۴ برسد موجب شکست کامل سطح مقاومت ۱۰۹٫۹۷ می شود که می تواند هدف ۱۱۰٫۷۴ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) را نمایان سازد.

این در حالی است که در حرکت نزولی نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۰۹٫۷۰ موجب تکمیل موج برگشی و اصلاحی آغاز شده از سطح ۱۰۸٫۷۱ می شود و زمینه را برای از سرگیری روند کاهشی فراهم می آورد. بنابراین تغییرات چندانی برای قیمت نفت برنت صورت نگرفته است تا زمانیکه یکی از سطوح ۱۱۰٫۲۴ یا ۱۰۹٫۷۰ دلار/بشکه شکسته شود و جهت امروز قیمت مشخص گردد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت