امروز : بازار جهانی اونس طلا در انتظار گزارش اشتغال آمریکا (NFP

امروز بازار به انتظار اعلام آمارهای اشتغال آمریکا (NFP) در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران است و از این رو، انتظار می رود بازار جهانی طلا تا پیش از اعلام این اخبار در روندی خنثی باقی بماند.

انتشار گزارش ماهانه وضعیت اشتغال در آمریکا به علت تعطیلی اجباری نهادهای فدرال آمریکا با حدود سه هفته تاخیر منتشر می شود و همانطور که می دانیم این خبر همواره یکی از مهمترین اخبار اقتصادی ایالات متحده است و در شرایط فعلی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است .

اکنون توجه معامله گران به رویدادهای اقتصادی و چشم انداز اقتصادی آمریکا معطوف شده و در این میان، اعلام آمارهای اشتغال ماهانه ایالات متحده (NFP) که امروز منتشر می شود، می تواند نوسانات بازار جهانی طلا را تحت تاثیر خود قرار دهد. برای ماه سپتامبر بازار انتظار عددی در حدود ۱۸۰۰۰۰+ را دارد.

اقتصاد ایالات متحده مدتی است که با خطر بحران مالی و بودجه مواجه است که دلیل اصلی این مسئله مشکلات مربوط به بن بست سیاسی و اقتصادی بر سر تصویب لایحه بودجه و افزایش سقف بدهی ها بوده است و هر چند هفته گذشته توافق بر سر بودجه آمریکا، سقف استقراض دولت این کشور را تا ۷ فوریه افزایش داد و و بودجه فدرال را تا ۱۵ ژانویه تامین کرد اما این تمام ماجرا نخواهد بود .

اگر امروز بازار کار ایالات متحده از صلابت کافی برخوردار نباشد فعالان بازار این امر را اینگونه تفسیر می کنند که بانک مرکزی آمریکا دلائل کافی برای توقف محرکهای اقتصادی و کاهش خرید اوراق قرضه ندارد و بنابراین انتظار تقویت اونس طلا را داریم و اگر این بخش اقتصادی نیز همانند بن بست سیاسی و اقتصادی اخیر، مشکلی به مشکلات اقتصاد اول جهان اضافه کند باید انتظار شکست سطح ۱۳۲۷ و تقویت اونس طلا تا سطح ۱۳۴۲ را داشت .

آمار NFP ایالات متحده در این دوره احتمالاً با نوسانات قابل توجه همراه باشد زیرا پیش بینی های مختلفی در مورد آن وجود دارد و بازار به خوبی می داند که این آمار، بر سیاستهای آتی بانک فدرال (خصوصاً درباره توقف یا ادامه برنامه QE)  در روز ۳۰ اکتبر تاثیر خواهد داشت و اکنون بسیاری بر این باورند که اعلام ضعیف این آمار می تواند به ادامه برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا و افزایش قیمت جهانی اونس طلا بیانجامد.

از سوی دیگر اعلام بهتر از حد انتظار این آمارها تاثیر چندانی بر حرکت اونس طلا نخواهد داشت زیرا این آمار مربوط به ماه سپتامبر است یعنی قبل از تعطیلی دولت فدرال و آنچه که مهم است آمارهای مربوط به ماه اکتبر است که تبعات تعطیلی دولت بر اقتصاد کشور را نشان می دهد.

در هر حال همانطور که در بالا گفتیم اعلام ضعیف تر از حد انتظار آمارهای اشتغال NFP آمریکا در معاملات امروز، کاتالیزوری برای تقویت اونس طلا خواهد بود.

بنابراین با هم منتظر می مانیم تا ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران شاخص اشتغال آمریکا اعلام شود. آیا سطح مقاومت ۱۳۲۷ بالاخره شکسته خواهد شد و تا ۱۳۴۲ افزایش می یابد؟ بهتر است تا ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران صبر کنیم تا وضعیت حرکت اونس طلا مشخص شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا