تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

به نظر می رسد کماکان روند نزولی نفت قدرتمندانه ادامه دارد زیرا دیروز همانطور که پیش بینی کرده بودیم قیمت تا سطح ۹۸٫۱۵ دلار/بشکه فرود آمد و هم اکنون نیز در زیر این منطقه در نوسان است و اکنون راه برای سقوط بیشتر کاملاً هموار شده است.

بازگشت توجهات به مشکلات اقتصادی ایالات متحده و افزایش موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا، عامل اصلی نزول نفت بوده است به طوری که دیروز قیمت آن به پایینترین حد خود در طی ۴ ماهه گذشته رسید و به نظر می رسد که این روند همچنان ادامه داشته باشد . بدین ترتیب، قیمت نفت خام سبک آمریکا در معاملات دیروز از سطح بالای ۱۰۰ تا زیر سطح ۹۸ به سرعت سقوط کرد.

در چنین وضعیتی فروشندگان نفت با اعتماد به نفس بیشتری وارد بازار خواهند شد و در نمودار زیر می بینیم که با عبور قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح حمایت ۹۸٫۱۵ دلار/بشکه سیگنال روشنی از شروع حرکت کاهشی با هدف رسیدن قیمت به سطح ۹۴٫۸۲ ظاهر شده است و اگر این سناریو در معاملات امروز تایید شود و قیمت به زیر سطح ۹۷٫۳۶ برسد ، انتظار کاهش قیمت تا سطح ۹۴٫۸۲ را دیر یا زود خواهیم داشت.

این هدف همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی تشکیل شده است و از منظر تحلیل فاندامنتال و تکنیکال نیز فشارهای بیشتری در آینده نزدیک بر نفت تحمیل خواهد شد.

بنابراین با توجه به تثبیت قیمت در زیر سطح ۹۸٫۰۰ و از آنجایکه پس از آن سطح حمایت خاصی در مقابل نفت نخواهد بود، امکان سقوط بیشتر به سوی سطح ۹۴٫۸۲ دلار/بشکه نیز وجود خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای امروز سیگنال قیمت نفت برنت دریای شمال اندکی مبهم و نامشخص است به خاطر اینکه هنوز مشخص نیست که آیا حرکت برگشتی که از سطح ۱۰۸٫۷۱ دلار/بشکه (پایین ترین سطح روز ۱۷ اکتبر) آغاز گردیده کامل شده است یا خیر.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است سه موج در قالب موجهای a , b , c این حرکت برگشتی را تشکیل داده است که می تواند نشاندهنده تکمیل حرکت اصلاحی باشد با این حال تا زمانیکه قیمت نتوانسته است به زیر سطح حمایت ۱۰۹٫۶۸ ( خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C) کاهش یابد، احتمال گسترش این موج اصلاحی را نباید دست کم گرفت.

در حرکت نزولی نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۰۹٫۵۰ موجب تایید شکست سطح حمایت ۱۰۹٫۶۸ می شود که می تواند هدف ۱۰۸٫۹۱ ( بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) را نمایان سازد.

از سوی دیگر در حرکت افزایشی عبور قیمت به بالای سطح ۱۱۰٫۴۵ به استمرار حرکت اصلاحی تا سطح ۱۱۱٫۵۰ دلار/بشکه می انجامد.  بنابراین تا هنگامیکه قیمت در زیر سطح ۱۱۰٫۴۵ دلار/بشکه قرار دارد، روند کلی همچنان نزولی است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت