تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده 

EurUsd :

سرانجام اتفاقی که در انتظار آن بودیم رخ داد و پس از ۲ سال هر ۱ یورو در مقابل دلار آمریکا در بالای سطح ۱٫۳۷۱۰ معامله شد و تا این لحظه، روند افزایش قیمت همچنان ادامه دارد.

برای امروز اکثر سفارشات خرید در منطقه نزدیکی ۱٫۳۷۴۰ ، ۱٫۳۷۲۰ و منطقه ۱٫۳۷۱۰ الی ۱٫۳۷۰۰ چیده شده اند و تا زمانیکه قیمت در بالای سطح ۱٫۳۶۲۸ ( خط میانگین متحرک ۱۰ روزه ) قرار دارد راه برای صعود به سوی سطوح ۱٫۳۸۰۰ ، ۱٫۳۸۱۵ ( بالاترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۱) و ۱٫۳۸۵۹ ( بالاترین سطح روز ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱) هموار است .

شکست سطح ۱٫۳۷۱۱ فرصت خوبی را برای خریداران یورو فراهم آورده است . در ادامه بحث گذشته در خصوص دلایل سقوط دلار و تقویت یورو به یکی دیگر از این دلایل اشاره می کنیم.

یکی از عواملی که به شدت بر رفتار بازارهای مالی و علی الخصوص بازار ارز تاثیر گذار است سیاستهایی است که مقامات بانکهای مرکزی برای ترکیب اندوخته ارزی (Reserve) خود اتخاذ می کنند .

دلار بدنه اصلی این صندوق می باشد و اکثریت قریب به اتفاق کشورهای پیشرفته جهان این ارز را به عنوان پشتوانه اصلی اندوخته های خود انتخاب کرده اند .

بنابراین می توان به سادگی نتیجه گرفت که در صورتی که بانکهای مرکزی تصمیم به تغییر پس اندازهای دلاری خود بگیرند این ارز صدمه بسیاری می بیند و این دقیقا همان اتفاقی است که از ابتدای هفته جاری و مخصوصا پس از تعطیلی ۱۶ روزه دولت فدرال آمریکا و بحران بودجه این کشور در جریان است و آنگونه که از شواهد بر می آید این رفتار ادامه خواهد داشت .

پدیده تغییر اندوخته ارزی (Reserve Diversification) از طرف بانکهای مرکزی به نیات گوناگونی صورت می پذیرد . در حال حاضر برخی از بانکهای مرکزی آسیا در صدد تغییر اندوخته دلاری خود به یورو برآمده اند که این عمل دلایل اقتصادی و سیاسی خود را دارد و بی دلیل نبوده است که ارزش یورو در مقابل دلار هم اکنون به بالاترین سطح ۲ ساله گذشته افزایش یافته است .

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو

GbpUsd:

صعود پوند در معاملات این هفته مخصوصا پس از اعلام گزارش اشتغال آمریکا بسیار محسوس بود بطوری که در برابر دلار تا ۱٫۶۲۵۵ افزایش یافت و کسانیکه از ابتدای هفته از اطراف سطح ۱٫۶۱۱۵ اقدام به خرید پوند کردند می توانند تا نرخ ۱٫۶۲۷۱ پوزیشن های خرید خود را نگاه دارند.

برای امروز هر چند در واکنش به فروش پوند توسط بانکهای آمریکایی و انتشار صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی انگلیس (BoE) ، شاهد برگشت و اصلاح قیمت به زیر سطح ۱٫۶۱۵۰ بودیم اما سفارشات خرید زیادی در منطقه نزدیکی ۱٫۶۱۱۵ ( پایین ترین سطح روز ۲۲ اکتبر) و ۱٫۶۱۰۰ با حد استاپ زیر سطح ۱٫۶۰۷۲ ( خط میانگین متحرک ۱۰ روزه) چیده شده اند.

اکنون باید به این سوال پاسخ داد که، با ادامه حرکت افزایشی پوند چه اتفاقاتی برای دلار ناشی از تحولات اقتصاد ایالات متحده بوجود خواهد آمد؟ نکته اول آنکه، بی شک فشار بر دلار و حرکت نزولی آن، نماد مشخص و بازتاب مشکلات اقتصادی آمریکا به خاطر تعطیلی ۱۶ روزه دولت فدرال آمریکا و ادامه سیاستهای انبساطی بانک فدرال رزرو و برنامه خرید اوراق قرضه تا سه ماهه اول سال آینده است.

کاهش میزان اشتغال آمریکا، به کاهش رشد اقتصادی تعبیر خواهد شد و این امر به ادامه برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا تا ماه مارس سال ۲۰۱۴ تفسیر می شود و این موضوع می تواند روند صعودی پوند را بیشتر به سمت جلو هدایت کند و همانطور که در چارت زیر می بینیم تا زمانیکه قیمت در بالای سطح حمایت قوی و مستحکم ۱٫۶۰۷۲ قرار دارد هدف را می توان در حدود سطح ۱٫۶۲۷۱ ( خط بولینجر باند ۳۰ روزه ) و سپس ۱٫۶۳۰۰ در نظر گرفت.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز پوند – دلار آمریکا

پوند