تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

در حال حاضر، گمانه زنی ها از ادامه سیاستهای انبساطی (QE) و تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی آمریکا در جلسه روز چهارشنبه در کنار سقوط شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) در مقابل ارزهای اصلی، عامل اصلی نوسانات اخیر و استمرار صعود قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۳۵۰ محسوب می شود و بازار فعلاً توجه خود را به رسیدن قیمت به سطح ۱۳۶۴ معطوف کرده است و خریداران در کوتاه مدت کنترل بازار را کاملاً در دست دارند.

از این رو، قیمت همچنان به سوی نرخهای بالای ۱۳۵۰ کشیده می شود و در واقع باید گفت، روز جمعه و همچنین امروز صبح در معاملات بازار آسیا، حرکت صعودی قیمت تا سطح ۱۳۵۵ (بالاترین سطح ۵ هفته گذشته) ادامه یافت و حرکت صعودی که از هفته گذشته آغاز شده بود، فعلا پایدار مانده است اما سطح مقاومت ۱۳۶۴ هنوز شکسته نشده است.

در حال حاضر، قیمت در تلاش برای عبور از سطح مقاومت ۱۳۵۵ است اما خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی بر روی نرخ ۱۳۶۴ کماکان پابرجاست و در نمودار نیز الگوی واگرایی کاهشی در اندیکاتور RSI تشکیل شده که این موارد احتمال توقف حرکت صعودی در نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۶۴ را بیشتر می کند.

همانطور که در نمودار قیمت جهانی اونس طلا نمایان است، قیمت آن در آستانه جلسه بانک مرکزی آمریکا برای افزایش دارای موانع متعددی است و اولین مانعی که می تواند سد راه افزایش قیمت اونس طلا ظاهر شود سطح مقاومت ۱۳۶۴ می ‌باشد. اگر قیمت اونس بخواهد از این سطوح عبور کند نیاز به فشار خریداران بالایی دارد.

نوسان منحنی این نماگر در اندیکاتور RSI حاکی از بیش خرید بودن اونس طلا می ‌باشد و هر چند هم اکنون ورود معامله گران به پوزیشن های خرید فرصتی است که در حال حاضر برای آنها ایجاد شده تا بار دیگر فرصتهایی را بدست آورند و با توجه به قرار گرفتن قیمت در بالای سطح مقاومت قبلی ۱۳۴۲ اکنون فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن های خرید و انتظار برای رسیدن قیمت به نرخ ۱۳۶۴ است اما برای امروز پیش بینی می کنیم که قیمت ابتدا تا نزدیکی سطح رزیستنس و مقاومت ۱۳۶۴ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) افزایش یابد و پس از آن با توجه به واگرایی منفی ایجاد شده در اندیکاتور RSI اصلاح و برگشت کند.

تحلیل تکنیکال این واگرایی را نشانه ای از احتمال برگشت قیمت از نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۶۴ ارزیابی می کند. از این رو، به باور ما در شرایط فعلی، بهترین گزینه، تسویه پوزیشن های خرید در نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۶۴ است زیرا با رسیدن قیمت به نزدیکی سطح ۱۳۶۴ امکان شروع حرکت اصلاحی و بازگشتی بوجود خواهد آمد مگر آنکه قیمت با قدرت از سطح مقاومت ۱۳۶۴ عبور کند که آن وقت می تواند خود را تا سطح ۱۳۷۵ بالا بکشاند. بنابراین هرچند اکنون زمان مناسبی برای آن نیست اما باید بدقت مراقب حرکت اصلاحی و بازگشتی از نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۶۴ باشیم.

لازم به ذکر است که نشست روز چهارشنبه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا ( FOMC ) به احتمال زیاد می تواند تا حد زیادی وضعیت آتی قیمت جهانی اونس طلا را مشخص کند و نشان خواهد داد که کمیته سیاستگذاری پولی پس از تعطیلی ۱۶ روزه دولت فدرال آمریکا و تبعات آن بر وضعیت اقتصادی ، تا چه میزان تمایل به ادامه سیاستهای انبساطی و محرکهای اقتصادی (QE) دارد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا