کاهش یورو  پس از خبر رکود اقتصادی در منطقه اروپا 

امروز بعد از ظهر اعلام منفی رشد تولیدات ناخالص داخلی اروپا (GDP) نشان داد که جریان رشد اقتصادی این منطقه از بین رفته است و این اتحادیه در سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۱۳ عملا وارد رکود اقتصادی شده است.

مخصوصا اینکه امروز صبح نرخ رشد اقتصادی آلمان و فرانسه نیز ضعیف تر از حد انتظارات اعلام شدند. به نظر می رسد با اعلام اخبار امروز که ممکن است بر تصمیمات آتی بانک مرکزی اروپا تاثیر گذار باشد، چرخه بدشانسی های یورو همچنان ادامه یابد.

امروز مشخص شد که در کشورهای بزرگ اروپایی شاخص نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی اروپا که یکی از عوامل اصلی برای تعیین میزان رشد اقتصادی است، با کاهش همراه بوده است و اقتصاد این منطقه نیز همچنان رکود خود را ادامه می دهد. به همین خاطر از هم اکنون گمانه زنی ها از کاهش نرخ سود سپرده بانک مرکزی اروپا ، احتمال سقوط زوج EurUsd تا نرخ ۱٫۲۸۴۵ را نیز بیشتر کرده است.

امری که در صورت تحقّق و به شرط شکست سطوح ۱٫۲۸۴۰ و ۱٫۲۸۰۰ می تواند به ایجاد حرکات شدید و نزولی بسیار زیاد به ۱٫۲۷۴۰ ( پایین ترین سطح ماه آوریل ) یا حتی بیشتر منجر شود.  تا بدین لحظه شاهد نوسانات شدید نزولی برای زوج EurUsd به نرخهای پایین ۶ هفته گذشته بودیم و همانطور که امروز صبح گفتیم در زوج EurUsd فرصت‌هایی برای ورود به فروش یورو در نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۲۹۴۰ با هدف ۱٫۲۸۴۵ ایجاد شده است. 

این آمار ضعیف از اروپا فشار مضاعفی بر بانک مرکزی اروپا برای کاهش نرخ بهره و تدوین سیاستهای انبساطی وارد خواهد آورد و در آنسوی قاره اروپا ، در صورتیکه بازدهی اوراق قرضه آمریکا همچنان افزایش یابد و آمارهای اقتصادی ایالات متحده نیز این هفته بهبود یابند ، می بایست دیر یا زود در انتظار کاهش ارزش یورو در مقابل دلار به سوی ۱٫۲۷۴۰ از طریق عبور از سطح ۱٫۲۸۰۰ باشیم. در هر صورت برای امروز انتظار داریم، روند حرکت نزولی یورو باز هم ادامه یابد و امروز زوج EurUsd تا سطح مورد هدف ما یعنی منطقه ۱٫۲۸۴۵ که امروز در پیامکهای ارسالی و پیشنهادهای معاملاتی اشاره کردیم کاهش یابد.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو

زوج GbpUsd نیز در سراشیبی سقوط به زیر ۱٫۵۲۰۰ قرار گرفته است و می بایست به این سقوط تن دهد. هر چند پس از افزایش پیش بینی رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی انگلیس شاهد برگشت این زوج ارز از سطح ۱٫۵۱۹۰ به منطقه ۱٫۵۲۷۰ بودیم اما همانطور که در تحلیلهای سایت بدان اشاره کردیم ، سفارش های فروش پوند در منطقه ۱٫۵۲۷۵ و ۱٫۵۳۰۰ چیده شده بودند که این امر موجب کاهش مجدد پوند به سوی منطقه ۱٫۵۲۰۰ گردید.

آقای مروین کینک که در آخرین گزارش فصلی تورم خود به عنوان ریس بانک مرکزی انگلیس صحبت می کرد ضمن کاهش پیش بینی رشد تورم و افزایش پیش بینی رشد اقتصادی درطی ۲ ساله آینده به این نکته نیز اظهار داشت که دست این نهاد حتی برای کاهش نرخ بهره به زیر صفر درصد نیز باز خواهد بود و این جمله پوند را تحت فشارهای نزولی قرار دارد.  لازم به ذکر است که از اول ماه جولای آقای کارنی جانشین آقای کینک خواهد شد و سکان هدایت بانک مرکزی انگلیس را برعهده خواهد گرفت.

در هر صورت پس از اظهارات آقای کینک و قرائت گزارش تورم فصلی بانک مرکزی انگلیس نتیجه آن ، سقوط شدید و سریع پوند در مقابل دلار از منطقه ۱٫۵۲۷۰ بود که احتمال تشکیل یک روند میان مدت نزولی برای آن را به ترتیب به ۱٫۵۱۵۰ و ۱٫۵۱۲۸ ( سطح فیب ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۴۸۳۲ به ۱٫۵۶۰۷ ) الی ۱٫۵۰۱۵ به همراه دارد.

برای امروز سطح ۱٫۵۱۹۰ سرنوشت زوج GbpUsd را برای امروز تعیین خواهد کرد. در صورت شکسته شدن این سطح و تثبیت ۲ ساعته زیر آن حرکت نزولی پوند در مقابل دلار با شدت بیشتری به ترتیب تا ۱٫۵۱۶۵ و ۱٫۵۱۲۸ ادامه خواهد یافت. سطوح مقاومت نیز در منطقه ۱٫۵۲۷۵ و ۱٫۵۳۰۰ الی ۱٫۵۳۱۵ ( بالاترین سطح روز ۱۰ مه ) تشکیل شده اند.