امشب جلسه FOMC : انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا و تحلیل قیمت جهانی اونس طلا 

امشب بیاینه (Statement) بانک فدرال رزرو آمریکا راس ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و قطعا مهمترین خبر امروز و این هفته می باشد و از ابتدای هفته خاطر نشان ساخته ایم که به دلیل انتظار بازار برای این جلسه مهم در روزهای پیش از آن انتظار موج بلندی را نداریم و بازار برای شکستن خطوط مهم به انتظار بیانیه امشب بانک مرکزی آمریکا می نشیند و اتفاقا اگر به تایم فریم ۱ ساعته اونس طلا نگاه کنید متوجه سکوت بازار در روزهای پیشین می شوید.

هرچند انتظار تغییری در عدد نرخ بهره و برنامه خرید اوراق قرضه را نداریم اما بسته به اینکه لحن بیانیه به چه سمتی گرایش داشته باشد ارزش اونس طلا تعیین می شود و در هفته ای چنین کم خبر این اتفاق مهم می تواند موج قابل توجهی برای قیمت جهانی اونس طلا ایجاد کند .

این خبر همواره یکی از مهمترین اخبار بازار است و در شرایط فعلی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است. این جلسه سرانجام تکلیف این موضوع را روشن خواهد کرد که آیا مقامات بانک مرکزی آمریکا به اندازه کافی نگران وضعیت اقتصادی ناشی از بن بست سیاسی و اقتصادی اخیر بین احزاب آمریکا شده اند و یا اینکه در اندیشه توقف محرکهای اقتصادی و کاهش برنامه خرید اوراق قرضه هستند . هر دو سوی قضیه به اندازه کافی مورد توجه بازار است .

از طرفی مسئله بحران بودجه و تبعات تعطیلی دولت آمریکا بر وضعیت اقتصادی این کشور جدی است و آمارهای ضعیف اقتصادی اخیر آمریکا نیز ریشه در این مسئله داشته که خود گواه این مدعاست و طبق آمارهای گرفته شده بیش از ۹۰ درصد از فعالان بازار چنین می اندیشند که امشب بانک مرکزی آمریکا برنامه خرید ماهیانه ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه خود را ادامه خواهد داد و حتی ممکن است که تا سال آینده این برنامه را در دستور کار خود قرار دهد.

از این رو محتمل ترین سناریوی امشب اینست که کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا (FOMC)  امشب تغییر چندانی در سیاستهای خود اعمال نکند .

با توجه به وضعیتی پیچیده حاکم بر اقتصاد آمریکا ( مخصوصا پس از تعطیلی ۱۶ روزه دولت فدرال به خاطر عدم توافق بر سر تصویب لایحه بودجه و افزایش سقف بدهی ها) که با ضعیف اعلام شدن آمار اشتغال (NFP) در هفته گذشته پیچیده تر نیز شده احتمالا مقامات فدرال رزرو زمان حال را برای اتخاذ تصمیم های سرنوشت ساز (توقف محرکهای اقتصادی و کاهش خرید اوراق قرضه) زمان مناسبی نمی دانند و ترجیح می دهند تا اطلاعات بیشتری برای تصمیم گیری داشته باشند و به انتظار آینده خواهند نشست .

بدین ترتیب ، در صورتی که امروز برنامه خرید اوراق قرضه حفظ شود در موج اول احتمالا قیمت جهانی اونس طلا دو مرتبه به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۶۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) خواهد رسید و چنانچه بتواند با قدرت از این سطح عبور کند به ترتیب به سمت ۱۳۷۵ و ۱۳۹۰ حرکت خواهد کرد.

اما در صورتی که بیانیه حاکی از توقف احتمالی برنامه خرید اوراق قرضه در جلسه آینده (ماه دسامبر)  و اشاره به کنار گذاشتن اقدامات محرک اقتصادی (QEداشته باشد احتمال ایجاد موج اصلاحی در پاسخ به چند هفته افزایش وجود دارد و اگر سطح ۱۳۳۶ نیز شکسته شود، در مسیر حرکت نزولی به سطح ۱۳۲۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) قرار می گیرد.

احتمالا تا خبر امشب در ساعت ۲۱:۳۰  معامله گران صبوری می کنند تا بیانیه امشب منتشر شود و این صبوری احتمالا به معنای ثبات بازار است اما پس از خبر شاهد امواج قابل توجهی خواهیم بود. بنابراین خبر امشب بسیار تعیین کننده خواهد بود و منتظر واکنش قوی بازار جهانی طلا به این خبر باشید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا