تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

در حرکت نزولی قیمت نفت خام سبک آمریکا سطح حمایت مهم بر روی سطح ۹۴٫۷۶ دلار/بشکه تشکیل شده که این سطح دقیقا محل برخورد قیمت به خط روند نزولی کشیده شده از سطح ۱۴۷٫۲۷ ( بالاترین سطح سال ۲۰۰۸) می باشد که در نمودار دوم نیز مشخص است و شکسته شدن آن می تواند منجر به سقوط بیشتر قیمت گردد اما برای اینکه مطمئن شویم این سطح و خط روند کاملا شکسته شده است می بایست قیمت تا زیر سطح ۹۴ کاهش یابد که آن وقت می تواند به ترتیب تا سطوح ۹۱٫۸۹ و ۹۰٫۶۳ کاهش یابد.

این سطح حمایت همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از افزایش ۷۷٫۲۸ ( پایین ترین سطح ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲) به ۱۱۲٫۲۴ قرار گرفته است  که توسط خط روند مورد حمایت قرار گرفته است و در صورتیکه قیمت همچنان در بالای این سطح و خط روند حمایت قرار گیرد به تشکیل یک حرکت اصلاحی به سوی سطح مقاومت ۹۵٫۷۸ می انجامد.

این در حالی است که همانطور که اشاره شد شکسته شدن سطح ۹۴٫۰۰ راه را برای سقوط بیشتر نفت خام هموار خواهد ساخت و در این صورت، هدف بعدی نرخ ۹۱٫۸۹ ( بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و ۹۰٫۶۳ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) است.

بنابراین در شرایط فعلی به نظر میرسد با دو سناریو روبرو هستیم یا اینکه قیمت بتواند به زیر سطح ۹۴٫۰۰ کاهش یابد و دوباره تحت فشارهای نزولی قرار گیرد یا اینکه اندکی پس از برخورد به خط روند رسم شده به سوی مقاومت ۹۵٫۷۸ اصلاح نماید و از محدوده اطراف این سطح دوباره به قیمتهای پائین‌تر بازگردد. در هر صورت در کوتاه مدت و میان مدت همچنان استراتژی نزولی را مد نظر قرار می دهیم مخصوصا اگر سطح ۹۴ دلار/بشکه شکسته شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت برنت

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همانطور که در چارت زیر دیده می شود قیمت موقتا یک کف در اطراف منطقه ۱۰۵٫۷۸ و ۱۰۵٫۴۹ دلار/بشکه ساخته است که انتظار داریم به سوی سطح ۱۰۶٫۶۲ برگشت و اصلاح کند. این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی (C) و خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C تشکیل شده است.

به باور ما شتاب حرکت کاهشی اخیر قیمت نفت برنت از سطح ۱۱۰٫۱۶ ( بالاترین سطح ۳۰ اکتبر) بسیار سریع و تند بوده است و نیاز به یک حرکت اصلاحی احساس می شود . با توجه به اینکه سطح فیب ۵۰ درصدی از موج نزولی (C) در نرخ ۱۰۶٫۷۴ موجب برگشت کوتاه مدت قیمت نفت برنت شده بود انتظار داریم که سطح حمایت ۱۰۵٫۴۹ نیز به تشکیل یک حرکت اصلاحی بیانجامد.

در حرکت کاهشی نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۰۵٫۵۰ موجب کاهش بیشتر به منطقه حمایت بعدی یعنی سطوح ۱۰۴٫۴۳ و ۱۰۳٫۹۶ دلار/بشکه می شود.  از این رو، تا زمانیکه قیمت در پایین سطح ۱۰۵٫۵۰ تثبیت نشود، فعلا به ورود پوزیشن فروش نمی توان اعتماد کرد زیرا هماطور که در بالا گفته شد و در نمودار زیر نیز دیده می شود احتمال اصلاح قیمت نفت برنت به سوی سطح مقاومت ۱۰۶٫۶۲ دلار/بشکه وجود دارد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت