تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

قیمت جهانی اونس طلا در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برد و برای امروز شکست یکی از سطوح ۱۳۰۴ یا ۱۳۲۲ تکلیف بازار را مشخص خواهد کرد . روز گذشته چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا اظهاراتی کردند که بانک فدرال رزرو همچنان از وضعیت اقتصاد و بازارهای مالی حمایت خواهد کرد.

در همین راستا یکی از اعضای بانک مرکزی نیز اظهار داشت تنها در صورتیکه بهبود قابل توجهی در آمارهای اقتصادی آمریکا حاصل شود آن وقت بانک فدرال می تواند برنامه خرید اوراق قرضه خود را کم کند و حتی در چنین شرایطی می بایست هر گونه توقف محرکهای اقتصادی به آرامی صورت گیرد . این جمله کوتاه هنگامی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که دو تن از اعضای دیگر بانک فدرال رزرو نیز اظهار کردند که با هرگونه حرکت تند و تیز در کاهش محرکهای پولی مخالف هستند.

این اظهارات بسادگی بیان کننده اظهارات ضد و نقیضی بوده که از زمان انتشار بیانیه هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا تا بحال رخ داده است و ما در شرایط بسیار پیچیده ای هستیم و به همین دلیل در نوشتار های گذشته تا قبل از گزارش اشتغال آمریکا اهمیت سخنرانی های مقامات بانک مرکزی آمریکا را بیشتر از شاخصهای اقتصادی می دانیم و فعالان بازار در چنین شرایط پیچیده ای علاقه مند هستند تا بدانند سیاست گذاران بانک مرکزی آمریکا چگونه می اندیشند.

به همین خاطر از روز گذشته تا کنون شاهد موج قابل توجهی برای قیمت جهانی اونس طلا نبودیم و همچنان در بین دامنه خنثی ۱۳۰۷ و ۱۳۲۲ در نوسان است و این نشاندهنده انتظار بازار برای جلسه بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه و مهمتر از همه وضعیت بازار کار آمریکا در روز جمعه است .

برای امروز اما انتظار خبر مهمی را نداریم  و تنها شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا (ISM) خبر قابل ملاحظه امروز می باشد و از اروپا نیز خبر خاصی را نخواهیم داشت . در طول هفته نیز بجز جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) و گزارش اشتغال ماهیانه آمریکا (NFP) خبر مهم دیگری که بتواند محرک بازار باشد نداریم .

از این رو در حال حاضر اونس طلا در نوار باریکی حرکت می کند . بالاترین حد قیمت آن در معاملات دیروز سطح ۱۳۲۲ بوده است و پایینترین حد آن در معاملات روز جمعه ۱۳۰۷، به عبارتی تنها ۱۰ الی ۱۵ دلار نوسان داشته ایم و دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم .  اخبار اقتصادی این هفته احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهند بود .

هم اکنون قیمت آن در منطقه ۱۳۱۵ قرار دارد و چنانچه به زیر سطح ۱۳۰۴ برسد احتمال ریزش آن تا ۱۲۹۴ وجود دارد. در حرکت صعودی نیز در صورتیکه سطح ۱۳۲۲ شکسته شود می توان موج اصلاح و برگشت قیمت به ۱۳۳۶ را انتظار داشت اما تا زمانی که پایین سطح ۱۳۲۲ باشیم هنوز اونس طلا در موج نزولی قرار دارد .

بنابراین، می توان در سطوح پایین ۱۳۰۴ اقدام به فروش و در سطوح بالای ۱۳۲۲ اقدام به خرید کرد. اخبار انتهای هفته (شاخص اشتغال ماهیانه) به نوعی تکلیف بازار و موضع رسمی بانک مرکزی آمریکا را مشخص می کند و نقطه عطفی در روند بازار جهانی طلا خواهد بود .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا