تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

اگرچه طی چند روز اخیر قیمت نفت خام سبک آمریکا ریزش چشم‌گیری داشته اما تا زمانیکه نتوانسته از سطح حمایت ۹۴٫۰۰ دلار/بشکه عبور کند باید نسبت به بازگشت و اصلاح قیمت در کوتاه مدت به سطح ۹۵٫۷۸ دلار/بشکه احتیاط کرد. احتمالا طی معاملات امروز قیمت اندکی در محدوده نزدیکی ۹۴٫۷۶ مکث داشته باشد که دلیل آن هم وجود حمایتهای قیمتی مهم در این فاصله است.

این سطح حمایت همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از افزایش ۷۷٫۲۸ ( پایین ترین سطح روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲ ) به ۱۱۲٫۲۴ ( بالاترین سطح روز ۲۸ اوت) قرار گرفته است و این در حالی است که سطح مقاومت قیمت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از افزایش ۸۵٫۶۱ به ۱۱۲٫۲۴ قرار گرفته است.

چنانچه قیمت بالای سطح مقاومت ۹۵٫۷۸ تثبیت شود احتمال اصلاح و حرکات برگشتی بزرگ وجود دارد و در حرکت نزولی نیز نفوذ قیمت به زیر سطح ۹۴٫۰۰ حرکت کاهشی را تا سطح ۹۱٫۸۹ پیش خواهد برد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی قرار گرفته است.  از این رو، می توان تنها در سطوح پایین ۹۴٫۰۰ دلار/بشکه اقدام به فروش نفت کرد که در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که امروز قیمت سطح مقاومت ۱۰۷٫۰۵ دلار/بشکه را لمس کند و چنانچه به بالای این سطح برسد راه برای افزایش به سوی سطح ۱۰۷٫۶۵ هموار می شود.

این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از کاهش ۱۱۰٫۱۶ ( بالاترین سطح ۳۰ اکتبر) به ۱۰۵٫۱۳ (پایین ترین سطح روز گذشته) تشکیل شده است.

بررسی امواج الیوت نیز تکمیل حرکت پنج موجی را نشان می دهد که همین موضوع می تواند به اصلاح و برگشت قیمت به سوی سطح مقاومت ۱۰۷٫۰۵ بیانجامد.

البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که سطح مقاومت ۱۰۷٫۰۵ که بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی قرار گرفته است مقاومت مهم و قوی محسوب می شود که به باور ما در اولین حمله خود به این سطح موفق به شکست آن نخواهد شد.

محتمل ترین سناریوی ممکن آن است که قیمت نفت برنت ابتدا تا نزدیکی سطح ۱۰۷٫۰۵ پیش رود و  پس از آن به سوی سطح ۱۰۶٫۳۲ دلار/بشکه برگردد که در نمودار زیر دیده می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت