تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

همانطور که دیروز پیش بینی کرده بودیم سرانجام قیمت نفت خام سبک آمریکا دیروز به زیر سطح ۹۴٫۰۰ دلار/بشکه سقوط کرد و هم اکنون قیمت آن در زیر این سطح قرار دارد .

طی روزهای معاملاتی اخیر قیمت تحرک خوبی در جهت کاهش از خود نشان داده است و با توجه به اینکه قیمت خود را در زیر سطح حمایت مهم ۹۴٫۷۶ تثبیت کرده است از هم اکنون باید منتظر کاهش بیشتر به سوی سطح ۹۱٫۸۹ باشیم که در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی مشخص است.

این سطح حمایت ۹۴٫۷۶ همانطور که بارها و بارها بدان اشاره کردیم بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از افزایش ۷۷٫۲۸ ( پایین ترین سطح ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲) به ۱۱۲٫۲۴ ( بالاترین سطح ۲۸ اوت) تشکیل شده بود که حالا تبدیل به مقاومت قیمت شده است.

حمایت بعدی بر روی نرخ ۹۱٫۸۹ قرار دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از افزایش ۸۵٫۶۱ ( پایین ترین سطح روز ۱۸ آوریل) به ۱۱۲٫۲۴ می باشد. در صورت شکسته شدن سطح ۹۱٫۸۹ احتمال سقوط بیشتر نفت تا محدوده ۹۰٫۶۳ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) فراهم خواهد آمد.

لازم به ذکر است که برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی نفت خام سبک آمریکا محدود خواهد بود و انتظار داریم که در نزدیکی سطح مقاومت ۹۴٫۷۶ متوقف شود.

بنابراین تا زمانیکه قیمت در زیر سطح ۹۴٫۷۶ قرار دارد، چاره‌ای جز ریزش تا قیمتهای پایینتر ۹۱٫۸۹ دلار/بشکه نخواهد داشت و ما همچنان روند حرکت نفت خام سبک آمریکا را نزولی می دانیم و انتظار می رود این حرکت همچنان نیز ادامه داشته باشد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت

برای امروز تشخیص سیگنال نفت برنت دریای شمال اندکی مبهم و پیچیده است زیرا قیمت دیروز نتوانست به زیر سطح ۱۰۵٫۱۳ دلار/بشکه ( پایین ترین سطح روز ۴ نوامبر) کاهش یابد و تا زمانیکه قیمت به زیر این سطح نرسیده است فعلا باید در سناریوی نزولی قبلی خود تجدید نظر کنیم.

به خاطر اینکه تا زمانیکه قیمت نفت برنت بالای این سطح قرار دارد احتمال اینکه در نزدیکی این سطح کف دو قلو تشکیل شود زیاد است البته برای اینکه از ایجاد کف دو قلو مطمئن باشیم می بایست قیمت خود را به بالای سطح ۱۰۶٫۵۳ بکشاند.

در حرکت نزولی نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۰۵٫۱۳ موجب تایید استمرار روند کاهشی در موج نزولی قدتمند (۳) به سوی سطح ۱۰۴٫۰۲ ( خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می شود.

از دیدگاه بررسی امواج الیوت، این موج همانطور که می دانیم از شتاب نزولی بسیار زیادی برخوردار است و به محض کاهش قیمت به زیر سطح ۱۰۵٫۱۳ براحتی می تواند حتی تا سطح ۱۰۳٫۴۲ دلار/بشکه یعنی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی سقوط کند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت