تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

شب گذشته هر چند قیمت نفت خام سبک آمریکا پس از اعلام کاهش در موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا مقداری با افزایش روبرو شد اما به روند تکنیکی خود احترام گذاشت و از سطح فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی روند اصلاحی خود یعنی سطح مقاومت ۹۵٫۲۷ دلار/بشکه عبور نکرد و هم اکنون به سوی سطح حمایت ۹۴٫۴۳ برگشت کرده است.

این سطح مقاومت همانطور که در نمودار زیر می بینیم بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از کاهش ۹۸٫۸۲ ( بالاترین سطح ۲۸ اکتبر) به ۹۳٫۰۷ (پایین ترین سطح روز سه شنبه ) قرار دارد و تنها در صورتیکه بتواند از سطح مقاومت ۹۵٫۲۷ با قدرت عبور کند و به شرط آنکه یکی دو ساعت بالای آن تثبیت شود راه برای افزایش به سوی ۹۶٫۸۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از حرکت نزولی ۱۰۸٫۹۹ – بالاترین سطح ۱۹ سپتامبر – به ۹۳٫۰۷) هموار می شود.

به باور ما این حرکت اصلاحی و برگشتی که از روز گذشته شاهد بودیم به دو دلیل صورت گرفته است یکی به خاطر تکمیل شدن حرکت پنج موجی و دوم به خاطر برخورد قیمت به خط روند نزولی بلند مدتی است که در نمودار دوم (چارت هفتگی) می بینیم.

در نمودار هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا کاملا به وضوح مشخص است که خط روند نزولی بلند مدتی که از سطح ۱۴۷٫۲۷ ( بالاترین سطح ۲۰۰۸) رسم شده محدوده نزدیکی سطح ۹۳ را به شدت مورد حمایت خود قرار داده است و بی دلیل نبوده که دیروز پس از لمس این خط روند شاهد افزایش قیمت بودیم.

باید توجه داشت که در صورت شکست سطح ۹۵٫۲۷ حتی ممکن است این حرکت برگشتی و افزایش قیمت امتداد بیشتری داشته باشد و به سوی ۹۹٫۱۵ ( خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) برسد که این هدف سقف قیمتی موج ۴ محسوب می شود.

لازم به ذکر است که سطوح ۹۴٫۴۳ و ۹۳٫۶۰ دلار/بشکه هم اکنون به عنوان سطوح حمایت عمل می کنند و تنها شکست این سطوح موجب توقف حرکت اصلاحی و فرود قیمت می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن در حدود نزدیکی سطح ۱۰۴٫۴۳ دلار/بشکه به حرکت نزولی اخیر خود پایان دهد و مقداری به سطوح بالا احیا شود که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

همانطور که در نمودار زیر می بینیم قیمت نفت برنت در موج ۵ یعنی آخرین موج از موج نزولی C قرار گرفته است که در واقع از دیدگاه بررسی امواج الیوت، سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۱۲ ( بالاترین سطح روز ۱۰ اکتبر) شروع شده است.

بررسی سطوح فیبوناچی از موج نزولی C نشان می دهد که احتمالا قیمت در نزدیکی سطح ۱۰۴٫۴۳ یعنی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی به کف خود نزدیک شده است.

از این رو با دو سناریوی احتمالی در خصوص پایان یافتن این موج روبرو خواهیم بود. اولین سناریو آن است که نفت برنت ابتدا به سطح ۱۰۴٫۴۳ کاهش یابد و مقداری به سطوح بالا برگردد و دوباره این سطح را لمس کند و پس از آن مجدد برگشت کند.

سناریوی دوم آن است قیمت نفت برنت ابتدا به سطح ۱۰۵٫۷۸ افزایش یابد و دوباره به سوی ۱۰۴٫۴۳ دلار/بشکه برگردد که هر دو این سناریو قابل تامل است اما به باور ما سناریوی اولی بسیار محتمل به نظر می رسد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت