خبر فوری: سقوط یورو به زیر ۱٫۳۴ پس از کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و سخنان دراقی

جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) به رهبری ماریو دراقی برگزار شد و نرخ بهره قاره سبز برخلاف انتظارات بازار ۲۵ واحد کاهش یافت و در تحلیلهای روزهای گذشته نیز گفتیم که یورو باید بهای این مسئله را بپردازد و احتمالا روزهای خوشی را انتظار ندارد .

پایین آوردن نرخ سود بانکی اروپا در شرایطی که اکثریت فعالان بازار انتظار تثبیت نرخ بهره لااقل برای امروز را داشتند خود نشاندهنده نگرانی مقامات اروپایی نسبت به وضعیت اقتصادی اروپا است، علی الخصوص که در کنفرانس مطبوعاتی که معمولا ۴۵ دقیقه بعد از اعلام نرخ بهره اروپا برگزار می شود دراقی در سوال و جوابهایی که با خبرنگاران داشت به نکاتی اشاره کرد که جالب توجه بود . واکنش یورو به این خبر نیز کاملا مطابق انتظار بود .

این ارز تقریبا در برابر تمامی ارزهای رایج سقوط کرد و موجی را پدید آورد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می تواند اولین موج از یک طوفان باشد. از سخنان دراقی در مجموع می شد اینگونه استنباط کرد که مسائل اقتصادی اروپا فی نفسه کاهش نرخ بهره را تضمین می کند که این خبر به سقوط شدید یورو در برابر تمامی ارزهای اصلی انجامید .

در این هیاهو، شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) بود که پیروزمندانه توانست در زوج ارز دلار – ین ژاپن از خط مقاومت ۹۹٫۰۰ که بارها و بارهای در تلاش برای عبور از آن ناکام مانده بود، عبور کند و در زوج ارز دلار آمریکا – فرانک سویس در صعودی دیگر مقاومت مهم و کلیدی ۰٫۹۲۰۰ را نیز پشت سرگذارد.

درست دو هفته پیش ، قیمت جهانی یورو در مقابل دلار آمریکا با عبور از تمامی سطوح مقاومت خود، رکورد جدیدی را در نرخ ۱٫۳۸۳۳ در طی ۲ ساله گذشته از خود بجا گذاشت و اکنون پس از تنها دو هفته شاهد سقوطی به ارزش ۵۰۰ پیپ هستیم که با سقوط حیرت آور امروز باز هم روند نزولی جدیدی را بوجود آورد و این بار به باور ما یورو طعمه حریقی شده است که به ذوب قدرت آن انجامیده است.

به اعتقاد ما کاهش امروز نرخ بهره بانکی اروپا یکی از عواملی است که به کاهش قیمت یورو خواهد انجامید و از سوی دیگر، با نگاهی به نمودار می توان مشاهده کرد که یورو پس از درهم شکسته شدن سطح حمایتی که در نرخ ۱٫۳۴۴۴۰ تشکیل شده بود، اکنون سراسیمه تر از گذشته به سوی  ۱٫۳۳۴۲ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و زیر کف ابر ایچیموکو باز می گردد. شکست سطح حمایت ۱٫۳۲۹۴ ( خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۲۷۵۵ به ۱٫۳۸۳۳) می تواند منجر به سقوط بیشتر به سوی ۱٫۳۲۰۰ و ۱٫۳۱۶۵ در روزهای آتی گردد که در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو