امروز : بازار جهانی اونس طلا به انتظار اعلام آمارهای اشتغال آمریکا (NFP)  

امروز مهمترین اخبار بازار مربوط به اخبار اشتغال ایالات متحده آمریکا(NFP)  در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران است. طی معاملات روز گذشته بیشتر نوسانات بازار بر روی یورو و زوجهای همراه آن بود که عمده دلیل آن، کاهش غیر منتظره نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و سخنان دراقی (ریس بانک مرکزی اروپا) بود که به فروش یورو منجر شد.

از روز گذشته با انتشار آمار مثبت تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) که در سه ماهه سوم سال با ثبت ۲٫۸ درصد بیشترین رشد در طی یک ساله گذشته را تجربه کرد شایعه ای در بازار منتشر شد که ممکن است بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر برنامه محرکهای پولی خود را کاهش دهد و این خبر تا بدین لحظه با افت قیمت اونس جهانی طلا برای دومین هفته متوالی همراه شده و هم اکنون قیمت جهانی طلا در نزدیکی پایین ترین سطح ۳ هفته گذشته خود قرار گرفته است.

اکنون علیرغم تعطیلی ۱۶ روزه دولت فدرال آمریکا در اواسط ماه اکتبر زمزمه هایی از افزایش رشد اقتصادی در این کشور به گوش می رسد که می تواند در نگرش بازار به وضعیت اقتصادی این کشور تاثیر گذار باشد.

هرچند روز گذشته اونس طلا با شکست سطح ۱۳۰۴ تا نرخ ۱۲۹۶ پایین آمد اما قدرت ماندن در زیر منطقه ۱۳۰۰ را نداشت و طولی نکشید که به محدوده نوسان خود در روزهای اخیر مابین خطوط ۱۳۰۴ و ۱۳۲۲ بازگشت . این رفتار موئد این مسئله است که معامله گران تا پیش از گزارش اشتغال آمریکا چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و ترجیح می دهند تا واکنش بازار به این خبر را بدانند.

از این رو گزارش اشتغال ماه اکتبر آمریکا که امروز راس ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود نیز قطعاً مورد توجه خواهد بود. وضعیت بهبود رشد اقتصادی این کشور (افزایش شاخصGDP  و از سوی دیگر بهبود شاخصهای بازار کار) توجه بازار را به خود جلب کرده است و اعلام سایر گزارشهای اقتصادی، خصوصاً گزارش اشتغال امروز، می تواند جهت حرکت آتی بازار را معین کند.

برای ماه اکتبر انتظارات متفاوت است اما در کل اکثریت فعالان بازار برای لیست حقوق بگیران بخش غیر کشاورزی عددی در حدود ۱۲۶۰۰۰ را انتظار دارند و برای نرخ بیکاری نیز پیش بینی می کنند که از ۷٫۲% به ۷٫۳% افزایش یابد . NFP در این ماه از این جهت بسیار مهم است که می تواند تاثیر قابل توجهی بر وضعیت برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا در جلسه آینده که در ماه دسامبر برگزار می شود داشته باشد . 

در صورت کاهش این شاخص به پایین ۱۲۰۰۰۰ اوضاع بازار کار امریکا چندان مثبت ارزیابی نمی شود و احتمال گمانه زنی ها از ادامه برنامه خرید اوراق قرضه افزایش می یابد که تقویت اونس طلا را در پی دارد . این تقویت احتمالا موجب شکسته شدن سطح ۱۳۲۵ (بالاترین سطح روز پنجشنبه) خواهد شد و به عنوان مثال مقاومت ۱۳۲۸ خواهد شکست که شکست مهمی محسوب می شود  .

در صورت شکسته شدن سطح ۱۳۲۸ هدف بعدی، صعود قیمت تا نرخ ۱۳۳۶ خواهد بود اما در صورتیکه NFP امروز قوی تر از حد انتظارات اعلام شود باید از هم اکنون اونس طلا را در حوالی زیر ۱۲۹۴ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) دید و اگر در واکنش به خبر امروز حرکت کاهشی بار دیگر آغاز شود، اولین هدف، سطح حمایت ۱۲۹۴ است و پس از آن سطح بعدی نرخ ۱۲۷۸ ( خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) خواهد بود.

بنابراین امروز تا قبل از ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران بازار به انتظار اعلام آمارهای اشتغال آمریکا (NFP) است و از این رو، انتظار می رود بازار تا پیش از اعلام این اخبار در روندی خنثی باقی بماند و پس از آن به محض بسته شدن اولین کندل یک ساعته بالای سطح ۱۳۲۸ یا پایین ۱۲۹۴ رفتار مواج (ترندی) بازار آغاز شود و زمان مناسبی برای استفاده از استراتژی های Break out   و  Trend following   باشد .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا