تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

***فرا رسیدن ایام غم بار تاسوعا و عاشورا و شهادت مظلومانه حضرت ابوالفضل (ع) و سالار شهیدان و سرور آزادگان امام حسین (ع) و یاران باوفایش را به مسلمانان و شیفتگان آن حضرت تسلیت می گوییم***

————————————————–

روز گذشته هرچند شاخص اقتصادی چندان مهمی نداشتیم اما سخنان آخر شب خانم ژانت یلن (رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا) محور اصلی گمانه زنیهای بازار بود. وی در متنی که از قبل برای سخنرانی در مقابل کمیته بانکداری مجلس سنای آمریکا آمده کرده بود بیان کرد که ” نسبت به وضعیت اقتصادی نگران است و بانک فدرال هنوز کار زیادی برای بهبود اوضاع دارد “.

تاثیر این اظهارات را می توان بر قیمت جهانی اونس طلا مشاهده کرد که شب گذشته ناگهان از حدود سطح ۱۲۷۰ به ۱۲۸۸ افزایش یافت. این سخنان نشان داد که بانک مرکزی آمریکا آنقدرها که فعالان بازار می اندیشند عجله ای برای کاهش برنامه خرید اوراق قرضه در ماه دسامبر ندارد .

این اظهارات قبل از اینکه امروز خانم یلن در مقابل کمیته بانکداری مجلس سنای آمریکا (راس ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران) سخنرانی کند باعث شد تا گمانه زنیها در بازار درباره توقف محرکهای محرکهای پولی و اقتصادی آمریکا در ماه دسامبر کاهش یابد و افزایش قیمت اونس طلا به بالای سطح مقاومت ۱۲۸۵ ( خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) نتیجه منطقی آن بود .

امروز ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران، خانم ژانت یلن نامزد تصدی پست ریاست بانک مرکزی ایالات متحده در برابر سنای این کشور حضور خواهد یافت و به باور ما گزارش وی قطعاً جهت حرکت اونس طلا را تا حد زیادی مشخص خواهد کرد .

مهمترین قسمت سخنرانی وی، مربوط به برنامه آتی بانک مرکزی آمریکا در خصوص سیاستهای پولی و برنامه خرید اوراق قرضه در زمان تصدی پست ریاست وی خواهد بود.

بنابراین گزارش امروز یلن در برابر سنای آمریکا از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود که می تواند با اشاره وی به تداوم حمایت بانک مرکزی آمریکا از اقتصاد آمریکا، نگرانی در خصوص بازار کار و کاهش فشارهای تورمی و اشاره به تصمیمات بانک مرکزی برای ادامه سیاستهای انبساطی پولی، اونس طلا را به جلو هدایت کند.

بنابراین برای امروز در حین سخنرانی یلن اگر قیمت جهانی اونس طلا به همین صورت بالای سطح مقاومت ۱۲۸۵ تثبیت شود و از بالا سطح مقاومت ۱۲۸۹ شکسته شود، می توان به انتظار برگشت و افزایش قیمت جهانی اونس طلا تا نرخ ۱۲۹۹ ( خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) بود که این سطح محل برخورد قیمت به سقف تونل نزولی می باشد که در نمودار زیر مشخص است. شکست سطح مقاومت اصلی ۱۳۰۰ بیانگر قدرت خریداران است که می تواند قیمت را تا سطح ۱۳۱۴ (اطراف خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۳۶۱ به ۱۲۶۰) افزایش دهد .

در حرکت نزولی نیز اگر به هر دلیلی حرکت کاهشی استمرار یابد و قیمت در پایین سطح ۱۲۶۷ تثبیت شود، می توان به انتظار کاهش قیمت به ۱۲۶۰ و ۱۲۵۱ بود.

در هر حال با توجه به سخنرانی یلن اگر گزارش امروز وی نکته خارق العاده ای برای بازار داشته باشد محرک پر قدرتی برای بازار خواهد بود و انتظار موج مهیبی را داریم. 

باید توجه داشت که سخنان امروز یلن به سنای آمریکا می تواند زوایای پنهان وضعیت اقتصادی این کشور را برای همگان روشن تر کند. بهتر است تا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا