تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

قیمت نفت خام سبک آمریکا در تلاش برای عبور از روند خنثی بین منطقه ۹۲٫۵۰ و ۹۴٫۷۶ دلار/بشکه است که اگر محقق شود، روند جدیدی بوجود خواهد آمد.

در حال حاضر با توجه به اینکه قیمت دوباره به سوی سطح مقاومت ۹۴٫۷۶ برگشت کرده است فعلا سقوط قیمت به سطح ۹۰٫۶۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) مورد توجه ما نیست زیرا هر باری که قیمت به زیر سطوح نرخهای پایین جدید این چند روزه خود یعنی سطوح ۹۳٫۰۷ و ۹۲٫۸۴  رسیده سریعا به بالای ۹۴ برگشت و اصلاح کرده است .

این موضوع نشان می دهد که قیمت احتمالا در اطراف سطح ۹۳ (همان خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۴۷٫۲۷- بالاترین سطح ۱۱ جولای ۲۰۰۸) همچنان حمایت می شود و بنابراین، همچنان در روند خنثی قرار داریم و می بایست در انتظار تعیین جهت حرکت بمانیم.

در چنین وضعیتی ظاهرا بازیگران بزرگ بازار برای روشن تر شدن اوضاع ظاهرا بهترین پوزیشن را صبوری می دانند تا یکی از سطوح ۹۲٫۵۰ یا ۹۴٫۷۶ کاملا شکسته شود . تنها در صورت شکسته شدن سطح مقاومت ۹۴٫۷۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) حرکت صعودی شدت بیشتری به سوی ۹۸٫۸۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) خواهد گرفت.

در حرکت نزولی نیز نفوذ قیمت به زیر سطح ۹۲٫۵۰ فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش و انتظار برای سقوط قیمت به سطح ۹۰٫۶۳ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار دارد.

بنابراین در حاضر انتظار می رود حرکت قیمت در روندی خنثی ادامه یابد تا زمانیکه یکی از سطوح مقاومت ۹۴٫۷۶ یا حمایت ۹۲٫۵۰ دلار/بشکه بطور کامل شکسته شود و حرکت در مسیری مشخص ادامه یابد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال همانطور که در نمودار زیر می بینید قیمت آن با سطح مقاومت ۱۰۸٫۸۷ دلار/بشکه مواجه است و چنانچه بتواند از این سطح عبور کند تا سطح ۱۰۹٫۹۱ افزایش می یابد.

این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c قرار گرفته است که سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۰۲٫۹۸ ( پایین ترین سطح روز ۸ نوامبر)  شروع شده است.

این موج قادر به افزایش به سوی سطح ۱۰۹٫۹۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) می باشد. به نظر می رسد حرکت اصلاحی کوچکی که پس از برخورد قیمت به سطح مقاومت ایجاد شده است در حدود سطح حمایت ۱۰۸٫۲۳ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) متوقف شود.

در حرکت نزولی حتی اگر سطح حمایت ۱۰۸٫۲۳ شکسته شود نمی توان انتظار کاهش ببشتر قیمت را داشت زیرا حمایت بعدی بر روی نرخ ۱۰۷٫۷۱ دلار/بشکه ( خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) قرار گرفته است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت