تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

برای معاملات امروز قیمت نفت خام سبک آمریکا انتظار داریم که قیمت آن در اطراف سطح ۹۲٫۹۹ دلار/بشکه مورد حمایت قرار گیرد و بعد از آن به سوی سطح ۹۴٫۵۵ ( بالاترین سطح روز ۱۵ نوامبر) افزایش یابد.

این سطح حمایت همانگونه که در نمودار زیر می بینیم بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از افزایش ۹۲٫۵۱ ( پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر) به ۹۴٫۵۵ تشکیل شده است.

واگرایی افزایشی بوجود آمده در اندیکاتور یک ساعته RSI نیز خود موئد آن است که احتمالا حرکت برگشتی اخیر که از سطح ۹۲٫۵۱ آغاز گردیده است هنوز تکمیل نشده و دومین موج افزایشی یعنی موج c می تواند قیمت را دوباره تا حدود سطح ۹۴٫۵۵ بالا بکشاند.

در تایید این سناریوی صعودی با نگاهی دقیق تر به نمودار زیر الگوی سر و شانه وارونه را می توان مشاهده کرد که شانه سمت راست آن در حال شکل گیری است که ممکن است در حدود نرخهای ۹۲٫۹۹ تکمیل شود.

در حرکت نزولی نیز تنها کاهش عمیق قیمت به زیر سطح ۹۲٫۵۱ دلار/بشکه موجب از سرگیری روند نزولی قبلی می شود. از منظر تحلیل فاندامنتال اخبار متعددی که این هفته در بازارهای مالی منتشر خواهند شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی (۹۲٫۵۰ – ۹۴٫۵۵) را برای قیمت نفت فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار آمریکا توجه خاص بازار جهانی نفت را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که قیمت آن امروز به سطح حمایت ۱۰۷٫۷۱ دلار/بشکه کاهش یابد و چنانچه به زیر این سطح برسد زمینه را برای کاهش بیشتر به سوی سطح ۱۰۷٫۱۹ فراهم  می آورد.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود قیمت برای دومین بار نتوانست که به بالای مقاومت ۱۰۸٫۸۷ برسد و این سطح بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشیc   قرار دارد و به باور ما یک سقف دو قلوی کوچک در اطراف این سطح تشکیل شده است.

به نظر ما این الگوی قیمتی کاهشی است که می تواند قیمت را تا حدود سطح ۱۰۷٫۱۹ ( بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) پایین بکشاند. علاوه بر این قیمت نفت به زیر کف تونل افزایشی کاهش یافته است که خود نشاندهنده افت قیمت می باشد .

از آنجاییکه قیمت به زیر سطوح پایین کانال رسیده است، امید حرکت کاهشی همچنان وجود دارد و فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش در معاملات بین روز است. بنابراین برای امروز احتمال شروع حرکت کاهشی قیمت نفت برنت به ترتیب به سطوح ۱۰۷٫۷۱ و ۱۰۷٫۱۹ دلار/بشکه را باید مد نظر قرار داد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت