تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

دیروز چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا در سخنانی در رابطه با بهبود اوضاع اقتصادی اظهاراتی داشتند که در واکنش به این اخبار اونس جهانی طلا به زیر سطح حمایت ۱۲۷۸ کاهش یافت که به علت دید مثبت اعضای بانک فدرال به وضعیت اقتصاد آمریکا بود و بار دیگر گمانه زنی ها در خصوص توقف محرکهای اقتصادی بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر را بیشتر کرد .

از دیدگاه تحلیل تکنیکال و طبق قواعد امواج الیوت همانطور که در نمودار زیر می بینید هم اکنون در موج (۳) از چرخه اصلی بزرگ موج نزولی (C) قرار داریم.

این موج که از ۱۳۶۱٫۶۰ ( بالاترین سطح ۲۸ اکتبر) شروع شده موجب کاهش قیمت جهانی طلا به محدوده ۱۲۷۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) شده است و هر چند دیشب این حرکت نزولی در اطراف سطح حمایت ۱۲۷۰ متوقف شد اما برای امروز پیش بینی می کنیم چنانچه قیمت بتواند به زیر سطح حمایت ۱۲۷۰ برسد با کاهش همراه شود و در نتیجه به تضعیف قیمت اونس طلا به سطح ۱۲۵۵ بیانجامد.

این تحلیل همچنین پیش بینی می کند که قیمت جهانی اونس طلا چنانچه به زیر سطح ۱۲۵۰ برسد طی بازه بلند مدت چند هفته می تواند به عدد ۱۱۹۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) برسد. با این حال در بازه زمانی کوتاه‌ تر (هفتگی) قیمت در داخل تونل نزولی خود قرار گرفته است که در نمودار زیر مشخص است.

چنین به نظر می رسد که اونس طلا حرکت نزولی اخیر خود را که از سطح ۱۳۶۱٫۶۰ شروع کرده مجددا از سر گرفته است و در صورتی که امروز به هر علت ۱۲۷۰ رو به پایین شکسته شود، این به منزله ادامه موج نزولی قدرتمند (۳) الیوت خواهد بود که می‌تواند تا محدوده ذکر شده یعنی به ترتیب ۱۲۵۵ و ۱۲۴۳ ادامه پیدا کند که این هدفها به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی قرار دارند.

در برگشت بازار به روند صعودی خطوط مقاومتی در قیمت‌های ۱۲۷۸ و ۱۲۸۵ در مسیر افزایش قرار دارند و برای اینکه از افزایش قیمت مطمئن شویم می بایست قیمت بتواند از سطح بالای کانال خارج شود به همین خاطر هنوز نمی توان با قاطعیت زمان شروع حرکت افزایشی را اعلام کرد و همانطور که در نمودار می بینیم تا زمانیکه قیمت در تونل نزولی قرار دارد پتانسیل ورود فروشندگان با هدف اولیه ۱۲۵۵ را دارد مخصوصا اگر امروز سطح ۱۲۷۰ شکسته شود.

لازم به ذکر است که فردا شب صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود که این رویداد بالواقع رویداد های مهم این هفته اونس طلا محسوب می شود .

معمولا صورتجلسه نشست FOMC (نهاد تعیین کننده نرخ بهره ایالات متحده ) بیست روز پس از نشست منتشر می شود و در آن جزییات مباحث مطرح شده اعلام می شود . از آنجایی که بازار همواره علاقه مند است تا بداند آینده این عدد چه می شود صبوری نمی کند و گمانه زنیها همواره ارزش اونس طلا را مشخص می کنند .

در حال حاضر گمانه زنیها حکایت از ۶۰ درصد احتمال کاهش در برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر دارد که انتشار جزییات این نشست می تواند تا حدود زیادی این ابهامات را بر طرف سازد.

امشب نیز دو عضو بانک فدرال، دادلی و اوانس سخنرانی خواهد داشت و اگر شاهد تکرار صبحتهای دیشب باشیم این موضوع قیمت جهانی اونس طلا را تحت فشار قرار می دهد. بنابراین برای امروز چنانکه حرکت کاهشی با شتاب و قدرت ادامه یابد و سطح حمایت ۱۲۷۰ شکسته شود، می توان به انتظار نزول بیشتر تا سطح حمایت بعدی یعنی نرخ ۱۲۵۵ بود که در نمودار زیر مشخص است. در صورت تحقق سناریوی فوق به بررسی دقیق‌تر اهداف آتی قیمت خواهیم پرداخت.

 نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا