تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

مهمترین خبر امروز اعلام صورت جلسه نشست FOMC است . بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست اصلی ، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است .

در جلسه اخیر، فدرال رزرو اقدام به تثبیت برنامه خرید ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه در ماه کرد. بنابراین بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است؟ چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آیا همگی اعضا به این تصمیم رای مثبت داده اند ؟

روشن شدن این سوالات می تواند روند حرکت اونس طلا  در این هفته را تا حدودی مشخص کند .  از دیگر اخبار ایالات متحده امروز می توان به شاخص بهای مصرف کنندگان، خرده فروشی و شاخص فروش خانه های موجود این کشور اشاره کرد که امروز قبل از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا اعلام می شوند . به باور ما اهمیت این شاخصهای اقتصادی در این مقطع خاص به اندازه ای است که چند روز بازار را تحت تاثیر خود قرار دهند .

در هر صورت صورتجلسه نشست ۳۰ اکتبر فدرال رزرو امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد بازار واکنش نشان خواهد داد که تا حد زیادی مشخص کننده چشم انداز تصمیمات آتی بانک فدرال در ماه دسامبر خواهد بود.

دو احتمال وجود دارد . اول آنکه اعضای این نهاد با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی به کاهش برنامه خرید اوراق قرضه رای دهند که اگر صورتجلسه موئد این احتمال باشد باید انتظار تضعیف اونس طلا را داشت  و چنانچه قیمت بتواند به زیر سطح حمایت ۱۲۷۰ برسد تا سطح ۱۲۵۵ نزول خواهد کرد. البته برای اینکه مطمئن شویم سطح حمایت ۱۲۷۰ شکسته شده می بایست قیمت به زیر سطح ۱۲۶۷ کاهش یابد.

احتمال دوم اما آنست که بانک مرکزی آمریکا آنقدر نیاز به ادامه برنامه خرید اوراق قرضه را حس کند و به این برنامه خرید تا زمان حصول اطمینان از بهبود وضعیت اقتصادی (مخصوصا بازار اشتغال) ادامه دهد که این سناریو موجب تقویت اونس طلا خواهد شد و از نظر تحلیل تکنیکال چنانچه امروز قیمت به بالای سطح ۱۲۸۲ برسد نشاندهنده ادامه حرکت اصلاحی آغاز شده از سطح ۱۲۶۰٫۸۹ ( پایین ترین سطح ۱۲ نوامبر) است که می تواند به سطح ۱۲۹۴ دست یابد.

قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد . سکوت این چند روزه بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند ، در زمان انتشار صورتجلسه را تقویت می کند . از ابتدای هفته نیز اونس طلا در نوار نسبتا باریکی حرکت کرده است که این خود نشاندهنده انتظار بازار برای صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا است .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا