تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم این حرکت خنثی اخیر قیمت که شاهد هستیم به تشکیل یک الگوی گوه یا کنج کاهشی اشاره دارد که می تواند تبدیل به یک الگوی برگشتی افزایشی شود که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در منطقه اشباع از فروش (oversold) تایید کرده است.

در نمودار زیر مشخص است که این الگوی گوه یا کنج در پنج موج تشکیل شده است که موج آخر یعنی موج ۵ می تواند قیمت را تا حدود سطح ۹۲٫۲۰ پایین بیاورد که این سطح محل برخورد قیمت با ضلع پایینی خط روند الگوی گوه یا کنج می باشد و از سوی دیگر واگرایی افزایشی ایجاد شده در اندیکاتور RSI  نشان می دهد که حرکت نزولی در موج ۵ قدرت چندانی ندارد و بسیار محدود خواهد بود.

برای امروز چنانچه قیمت نفت به بالای سطح ۹۴٫۶۰ برسد الگوی برگشتی افزایشی را تایید می کند که می تواند تارگت ۹۶٫۶۷ را نشانه بگیرد. بنابراین با توجه به واگرایی مخفی افزایشی در نمودار پس از برخود قیمت به کف کانال شاهد تشکیل الگوی های برگشتی افزایشی خواهیم بود.

در تعریف این پترن باید گفت که الگوی گوه یا کنج از جمله الگو های ادامه دهنده هستند و اگرچه می توان کنج ها را در الگوهای بازگشتی نیز مشاهده کرد و  مشخصه الگوی کنج کاهش دامنه نوسانات قیمت بین قله ها و حفره ها می باشد. در الگوی کنج نزولی که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید حفره های بعدی کمی پایینتر از حفره های قبلی هستند و قله های بعدی هم پایینتر از قله های قبلی تشکیل می شوند. سرعت نزول حفره ها کم و سرعت نزول قله ها زیاد است لذا بعد از مدتی نوسانات قیمت کم  و محدود می گردد و چنانچه امروز قیمت نفت خام سبک آمریکا بتواند از سطح مقاومت ۹۴٫۶۰ عبور کند تا سطح ۹۶٫۶۷ دلار/بشکه افزایش یابد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

اندیکاتور های تکنیکی امروز کاهش قیمت نفت برنت را نشان می دهند لذا بنظر من در نگاه امروز قیمت در حال لمس مجدد پایین ترین سطح روز گذشته یعنی نرخ ۱۰۶٫۵۱ دلار/بشکه خواهد بود که این هدف را بررسی امواج الیوت تایید کرده است.

حرکت افزایشی دیروز صرفا در جهت یک حرکت تصحیحی خلاف روند کاهشی آغاز شده از سطح ۱۰۸٫۹۶ (بالاترین سطح ۱۴ نوامبر) می باشد که در موج b نمایش داده شده است و پس از آن می بایست در انتظار فرود قیمت در موج نزولی c باشیم که می تواند تا کف موج a یعنی سطح ۱۰۶٫۵۱ کاهش یابد.

به باور ما موج b به احتمال زیاد در زیر خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۰۸٫۹۶ ( بالاترین سطح روز ۱۴ نوامبر) تکمیل شده است و تنها به شرط شکست و تثبیت کامل و ۲ ساعته قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۰۸٫۹۶ موجب امتداد موج برگشتی شروع شده از سطح ۱۰۲٫۹۸ دلار/بشکه (پایین ترین سطح روز ۸ نوامبر) می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت